Skulle du være i tvivl om, at ‘det sørme, det (snart) december’, så tag et kig i ugens tilbudsaviser.

Prisen på smør afslører, at det trækker op til jul. Og det er kun begyndelsen, siger ekspert, der varsler priskrig på flere julevarer.

»Lidl har netop reduceret prisen på 50 varer og sagt, at de vil være billigst uanset hvad. Det åbner op for en priskrig, som ingen har råd til ikke at være med i,« siger dagligvareekspert Bruno Christensen.

I sidste uges tilbudsavis havde Lidl Lurpak smør til 10 kroner pakken. Et tilbud, der i øvrigt udløber lørdag. Nu følger andre butikker efter med prisfald på smørret:

I denne uge kan du få smør eller blandingsprodukter til 10 kroner pakken, hvis du går i Føtex og køber Bakkedal smør. Mens du kan købe Kærgården eller Lurpak til 15 kroner i både Netto, SuperBrugsen og Kvickly.

Priserne er i følge Bruno Christensen bevis på, at smørkrigen er begyndt tidligt i år. 

»Det traditionelle mønster er, at der er prismæssigt dødvande i november, før det går løs. Normalt skal vi hen omkring den 9. -10. december, før priskrigen for alvor sætter ind.«

Som sædvanligt begynder butikkerne med smørret, men prisreduktioner på andre varer vil komme til i de kommende dage, lover han.

Forklaringen er, at vi nærmer os afslutning på regnskabsåret.

»Kæderne skal sikre sig et godt årsresultat. Derfor sætter man nogle steder ind med tilbud, der kan få omsætningen op.«

Julehandlen er nemlig helt afgørende for dagligvarekæderne. Årets slutspurt kan hive op til 20 procent af årets fortjeneste hjem.

Dagligvareeksperten forudser, at vi i de kommende uger vil se prisdyk på en lang række julevarer:

»Det vil gælde alt fra medisterpølse, til and, vinen til maden og silden til julefrokostbordet. Alt det vi skal sætte på julebordet. Anden kommer i den sidste uge op til jul.«

For mange butikkers vedkommende vil priserne kommer så langt ned, at der ikke er penge i det for de detailhandlene. Men krigen handler om noget større end kroner og ører, siger Bruno Christensen:

»Forskellen mellem om man tjener penge eller ej er meget lille i dansk dagligvarehandel. Derfor handler priskrigen om noget helt andet - nemlig kampen om markedsandele.«

Hvorfor det lige er på smørret, der bliver kæmpet om kundernes opmærksomhed, undrer egentlig Bruno Christensen:

»Vi er jo ikke tilbage i 60’erne, hvor alle folk skulle julebage. Men smør indtager stadig en hovedrolle i de fleste familier, derfor er det et produkt, hvor det betyder noget, hvis man sætter prisen ned.«

Senere på måneden forudsiger han, at lave priser på mælk skal få kunderne til at valfarte til kølemontrene.