Lidl kommer igen med meget aggressive og sænker endnu engang prisen på en lang række varer, og det får stor effekt i dagligvarebranchen, lyder det fra en ekspert,
Den tyske discountkæde kommer nemlig nu med en lang række nye varer, der sænkes i pris. Samt et helt klart og utvetydigt løfte:
»Vi er og vil være billigst på det danske dagligvaremarked,« siger Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl Danmark, til B.T.
Danskerne har ellers oplevet, at fødevarepriserne er steget med enorme 30,2 procent de sidste fire år ifølge Danmarks Statistik. Derfor kommer Lidls stenhårde budskab på et kærkomment tidspunkt.
Kæden har delt en liste med 50 nye varer, som B.T. har fået indsigt i.
Disse prisnedsættelser kommer efter, de for nylig sænkede prisen på 100 varer, som du kan læse mere om her. Det som dagligvareekspert Bruno Christensen kaldte 'starten på en priskrig'.
De nye signaler fra Lidl bekræfter Christensen i, at store kræfter er begyndt at røre på sig. Noget, der kan have stor effekt på den almindelige danskers indkøbskurv.
»Nu tager de for alvor de hårde skyts i brug i Danmark,« vurderer Bruno Christensen nu overfor B.T.
Det kan man ikke alene se på prissænkelserne i butikkerne, men Lidl har også erklæret, at de sigter efter at få 200 butikker i Danmark, og på at fordoble markedsandelen fra hvad, de siger nu er på over syv procent. Den skal op på over 15 procent.
Det nye fremspil kan de andre store konkurrenter som Netto og Rema 1000 ikke bare ignorere.
»Derfor vil det både have stor effekt både for Lidl-kunder, som godt kan regne med, det er mere end et marketingstunt, men også alle andre kunder.«
Det siger Bruno Christsensen. Han uddyber, at hvis Lidl ikke lever op til deres udmeldinger, vil de blive straffet hårdt af kunderne. Den tyske kæde kan dog rent faktisk leve op til deres udmelding.
»Internationalt er de en af de allerstørste daligvarespillere i verden. Det giver store handelsfordele,« siger Bruno Christensen.

Hos Lidl har man sænket varen på 50 varer, som er særligt relevant i julehandlen.
Adspurgt, forklarer deres indkøbsdirektør Peer Sandtner, at det kommer til at koste, og der er masser af sultne konkurrenter, som også gerne vil være skarpest.
For en stor del af det at være billigst er også tilbuddene, og tilbudsavisen er ekstremt populær i julen. Peer Sandtner kommer ogse på dette område med en bombastisk melding:
»Jeg er 100 procent overbevist om, at ingen vil slå os på pris. Og sker det, reagerer vi,« lyder det fra ham.
Han siger, at Lidl har sat gang i en rejse, hvor de skal gøre kunderne opmærksomme på, at de er de billigste.
Noget de også løbende skal bevise. Det handler ikke om måneders indsats. Det er over de kommende år, de fortsat vil investere stort i det danske marked.
»Vi er de billigste. Ikke bare, når vi undersøger prisen på de 150 varer, vi lægger ud med her, men også samlet set på de 2500 tusind andre varer, vi tjekker op mod konkurrenterne,« siger indkøbsdirektøren.
Bruno Christensen vurderer, at Lidl for alvor investerer i det danske marked, og også efter jul vil leve op til kundernes nye forventninger. Også på resten af sortimentet.
»Det her er et erklæret mål, og derfor en varig situation, som formentlig fortsætter for evigt, var jeg ved at sige, men i hvert fald efter jul og også lang tid fremover,« siger han.
Peer Sandtner lover da også, at der kommer en ny etape i priskrigen på den anden side af nytår, som der ikke kan løftes sløret for endnu.
Se eksempler på de 50 varer i listen herunder:
