Dagligvaregiganten Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka, kommer nu med en forklaring på, at priserne på mange madvarer er eksploderet i år.

Det er ikke deres skyld. Nej, det er leverandørerne, der skal have skylden. 

»Vi kæmper for at holde priserne nede, så vi kan gøre det billigere at være forbruger i Danmark. Når leverandørpriserne stiger, bliver det sværere for os at holde priserne på det niveau, som vi ønsker,« siger Christoffer Green Sørensen, der er pressekonsulent i Salling Group. 

Og priserne er steget heftigt for mange varer i år. 

Det er netop kommet frem i B.T., at tal fra Danmarks Statistik viser, at chokolade i december 2024 var steget med 22 procent i forhold til samme måned året før.

Nummer to på listen er kaffe med en stigning på 17,6 procent, mens smør kniber sig ind på en tæt tredjeplads med en stigning på 16,2 procent.

»Vores priser afspejler de priser, vi møder hos leverandørerne. Vi vil naturligvis gerne sætte normalprisen ned og håber også, at vores indkøbspriser snart giver rum til det,« siger Christoffer Green Sørensen.

'Driver ikke museum'
Rema 1000 har også langet ud efter leverandørerne for at tage for høje priser. 

»Der er nogle brands, der kraftigt bør overveje, hvorfor de synes, deres mærkevarer skal have så høj værdi, når kunderne ikke vil betale det. Så samler varen bare støv – og vi driver jo ikke museum og tager entré,« sagde Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000, i november sidste år til B.T.

Rema 1000 har meldt ud, at den hastigt voksende discountkæde vil sælge mere og mere af sit eget mærke, da det kan sælges billigere. 

Også Salling Group går endnu mere den vej for at undgå, at priserne eksploderer endnu mere. 

»Der er stor interesse fra vores private label varer, og kombinationen af god pris og høj kvalitet spiller selvfølgelig en rolle,« siger Christoffer Green Sørensen.

En af de store leverandører af chokolade, der er steget mest i pris, er kommet med en forklaring på prisstigningen. Læs mere HER.