Onsdag kunne B.T. fortælle, at IKEA ikke én, men to gange har trukket penge fra deres kunder uretmæssigt. 

Nu vurderer Ida Daarbak Reislev, der er jurist hos Forbrugerrådet Tænk, at IKEA kan have brudt loven om GDPR – og nu opfordrer hun berørte kunder til at melde møbelgiganten til Datatilsynet. 

I sidste uge kom det frem, at IKEA havde trukket over 2000 kunder tusindvis af kroner

Da Ida Daarbak Reislev hører, at det ikke er første gang, bliver hun en smule rystet: 

tip os
Har du oplevet noget lignende? Så hører vi gerne fra dig. Du kan skrive til os her eller direkte til journalisten på emsh@bt.dk

»Jeg synes, at det er kritisabelt, når det er sket tidligere. Først så tænkte jeg, at der må være tale om enkeltstående fejl, og det kan jo ske for alle – men nu synes jeg, at det virker som om, man ikke har styr på sit system,« siger hun.

Helt konkret mener Ida Daarbak Reislev, at der kan være tale om brud på GDPR, hvor IKEA har opbevaret betalingsoplysninger i længere tid, end der har været behov for, og samtidig haft et sikkerhedsbrud.

»Når jeg hører om de her sager, hvor en kunde for op til seks måneder siden har annulleret en ordre, så vil jeg vurdere, at der ikke er noget kundeforhold længere og grund til at opbevare deres personoplysninger,« siger hun.

B.T. har været i kontakt med flere kilder, der uretmæssigt har fået trukket penge et halvt år efter, at de har lagt en ordre hos IKEA, både i 2023 og 2024. 

Både i Gitte Nielsens og Thomas Seehusen Juhls tilfælde har de annulleret en del af deres ordre. En systemfejl hos IKEA har betydet, at de annullerede beløb er blevet ophævet, har IKEA tidligere fortalt til B.T.

Noget, som både Gitte Nielsen og Thomas Seehusen Juhl kalder for »en utilgivelig fejl«. 

Jurist Ida Daarbak Reislev opfordrer de kunder, der har været berørte af fejlen, til at melde IKEA til Datatilsynet:

»Jeg synes, at det er en god idé, da det virker som om, at der er nogle interne processer om GDPR, som IKEA ikke har haft godt nok styr på,« siger hun. 

Hun mener også, at det er en indikation på brud på GDPR-loven, at IKEA selv har meldt sig til Datatilsynet efter IT-fejlene. Noget, som de også er lovmæssigt forpligtet til, fortæller hun. 

B.T. har forelagt Forbrugerrådet Tænks kritik for IKEA, der ikke ønsker at stille op til interview. 

I et skriftligt svar understreger kommunikationsdirektør Christian Mouroux Pedersen, at de behandler sagen med stor alvor. 

»Vi noterer os hendes umiddelbare og overordnede perspektiv på sagen, og som nævnt gentagne gange håndterer vi den med stor fokus og alvor,« skriver han til B.T. 

Datatilsynet oplyser i øvrigt, at der er modtaget én klage fra en borger, der er utilfreds med den uretmæssige hævning af penge fra hans konto, IKEA har foretaget.  

»Det er endnu ikke afklaret, hvad næste skridt for os er,« lyder det fra kommunikationkonsulent hos Datatilsynet. 

Læs mere om B.T.s seneste afsløring af IKEA HER

I den seneste udgave af B.T.s podcast Spar Kassen fortæller 'Løvens Hule'-investor Louise Herping Ellegaard om sin vilde rejse mod at blive millionær.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at trykke play herunder.