Som en del af en omfattende verdensturné giver det amerikanske popikon Pink onsdag aften koncert på CASA Arena i Horsens, men på Facebook florerer der i øjeblikket en uofficiel begivenhed knyttet til aftenens koncert.

'PINK, Horsens 2019' lyder måske ikke umiddelbart som en falsk facebook-begivenhed, men hvis man kigger nærmere på de parter, der organiserer begivenheden, står det hurtigt klart, at der er noget galt.

Det er nemlig facebooksiderne 'Europe Top Events' og 'Global Concerts,' der udgiver sig for at være arrangører af koncerten, og de henviser til køb af billetter via siden Viagogo, der før har været i vælten for salg af falske billetter.

Men den facebook-begivenhed er slet ikke troværdig, siger en talsperson fra Live Nation Danmark, der i stedet henviser til den officielle koncertarrangør, Horsens & Friends.

»Der florerer generelt massere af uofficielle begivenheder, som vi som arrangører ikke har noget med at gøre. Vi har henvendt os til Facebook, men det er ikke ulovligt at oprette en forkert facebook-begivenhed, og det gør bare, at en masse mennesker ofte snubler over falske billetter,« forklarer talspersonen.

Og netop falske billetter forsøger Horsens & Friends at gøre folk opmærksomme på via deres hjemmeside, hvor de især fraråder folk at købe billetter på siden Viagogo.

Ifølge Live Nation Danmark er kombinationen af uofficielle facebook-begivenheder og falske billetudbydere et problem, der kan give folk en dårlig oplevelse.

»Vi må bare konstatere, at folk af og til kommer til koncerter, og når deres billet så skal scannes, så virker den simpelthen ikke, og det giver bare folk en rigtig, rigtig dårlig oplevelse,« siger talspersonen.

En klassisk lemmingeeffekt

Den falske facebook-begivenhed har i øjeblikket tiltrukket opmærksomhed fra mere end 38.000 personer, som allerede har trykket 'deltager' eller 'interesseret,' og det kan skyldes en lemmingeeffekt, forklarer Vincent Fella Hendricks, der er ekspert i sociale medier.

»Jo flere, der går ind og liker, kommenterer, trykker deltager, jo mere social troværdig bliver eksempelvis denne type begivenheder på Facebook.«

Han forklarer desuden, at de sociale medier giver sådanne opslag rigtig gode betingelser.

»De offentlige signaler på de sociale medier bliver hurtigt meget kraftige, og mange folk har generelt rigtig travlt, så det er ikke lige alle, der får faktatjekket, om alle opslag er sande eller falske, og det er et problem.«

Forbrugernes skal selv være opmærksomme

Vincent Fella Hendricks fortæller ligeledes, at det også er op til den enkelte forbruger at være opmærksom, når man begiver sig ud på de sociale medier.

»Det er voldsomt nemt for falske udbydere at annoncere på eksempelvis Facebook, og derfor skal forbrugerne også altid være opmærksomme på, hvor de reelt bliver ført hen på nettet.«

Live Nation Danmark tilslutter sig den holdning og forklarer, at de forvejen gør en indsats for at hjælpe forbrugerne på vej, blandt andet ved hjælp af pressemeddelelser.

Den officielle facebook-begivenhed, der er organiseret af Horsens & Friends, Ticketmaster og Live Nation Danmark, hedder 'P!nk - Beautiful Trauma World Tour 2019 - Horsens,' og den har i skrivende stund cirka 4.000 personer, der har trykket 'deltager' eller 'interesseret.'