’Revyperler på stribe’ er et næsten nyt koncept. Sagt med et ord, der næppe fandtes henne om hjørnet nede i kælderen, hvor Osvald i sin tid fik sin svalebajer. Det startede i 2009 med saglig Grethe Sønck som hovednavnet. Programmet består næsten udelukkende af klassikere fra det bugnende skatkammer af danske revynumre. På bare fire år er det blevet landets femtestørste revy.

Det er Tommy Kenters andet år som kunstnerisk boss. Efter en indledning med Rowan Atkinsons ’Schoolmaster’-sketch fra dengang, han var sjov, tager Kenter selv livtag med Osvald Helmuths vise om rigmanden, der har mistet det hele. Som han har gjort før. Max Hansen med ’Brev til Bulganin’. En af de mest geniale fredssange på dansk. Anne Herdorf med Erika Voights prægtige ’Jacobsen’ – om den charmerende flannør, der kom, gik og skred. Og endelig Herdorf og Max Hansen sammen i Dirch Passers og Judy Gringers ’Babs og Nutte’.

Fulde danskere


Tommy Kenter 3


Intet er helligt. Slet ikke på en revyscene. Men det er store lagkagestykker at bide over. Hansen gør det veloplagt og med glimt i øjet, Kenter giver den derangerede rigmand en rungende, træt og nøgtern sarkasme, hvor Osvalds original er mere rund. Anne Herdorf virker lidt i tvivl om retningen i begyndelsen af ’Jacobsen’, men finder resonansen.

Mindre overbevisende er ’Babs og Nutte’ uden Dirchs febrile desperation, men det er tydeligt, at Herdorf og Hansen nyder at lege med den gamle forvekslingssketch. Så lad gå med at Max Hansen bytter om i rækkefølgen af Mortensen, Svendsen, Johansen og Smith.

Max Hansen og Herdorf er decideret uimodståelige som Fy og Bi i et tudsegammelt nummer fra en tid, hvor man arrangerede revyer til støtte for københavnske sommerferiebørn. Janni Faurschou brænder for alvor med stor charme igennem i Ditte Hansens ’Couch’.

LÆS OGSÅ:

LÆS OGSÅ:

Selvfølgelig dukker Kenter op som både Rudy S. Kleutzner og Alf Vælling. Mest overbevisende er han som sidstnævnte i den rablende totalversion af ’Pige træd varsomt’.

Fire kunstnere, som tydeligvis, ja, elsker at stå deroppe på scenen. Det er godt at se Kenter klovne eftertænksomt. Godt at se Hansen med et overskud, som han ikke havde i Sønderborgrevyen sidste år. Jannie Faurschou er den yngste 62-årige på de danske sommerscener. Anne Herdorf er i færd med at rendyrke en figur, som trækker tråde direkte tilbage til store klassiske fruentimmere som Elga Olga Svendsen, og Grethe Sønck. Både hun og Faurschou er overdådige som storternede glædespiger.

Det kræver mod og mandshjerte at støbe guldhornene om. Det har firkløveret i årets ’Revyperler på stribe’ med Tommy Kenter i spidsen.I disse dage udfordres mediebilledet af en hvas debatkultur i chatfora og diverse sociale medier. Vi bombarderes med ligegyldige meninger om ligegyldige emner. Jeg ved ikke, hvad der er værst. Respektløsheden over for andre mennesker eller respektløsheden overfor ordene. Sprogets musik er det første offer.

Hvor er det velgørende at genhøre alle disse gamle klassiskere, formet af sommerpoetiske meste som Arvid Müller, Epe og vore dages Carl Erik Sørensen.

Bortset fra en masse sport, står vi foran en sommer med lutter genudsendelser på tv. Jeg kan på det kraftigste anbefale at droppe en enkelt tanketom tv-aften foran flimmeren. Gå i stedet en tur i teatret og oplev næsten tre timers revygenudsendelser.

Og så bliver det ikke dårligere af, at Kenter har hyret en af landet fineste blues/boogierock-pianister Esben Just til at hakke i tangenterne.

Revyperler på stribe, premiere fredag aften i Helsingør Musikteater.
Fem stjerner.
Med Tommy Kenter, Max Hansen, Jannie Faurschou og Anne Herdorf.
Spiller fire steder i løbet af sommeren.
Revyperler.dk