Det skal være helt tydeligt for læseren, hvis en skribent har modtaget gaver eller rejser i forbindelse med artikler om forskellige produkter.

Det slår Forbrugerombudsmanden fast, og har derfor Egmont Publishing, der blandt andet udgiver Eurowoman og Euroman, nu ændret sine etiske retningslinjer for modtagelse af gaver og skjult reklame.

Det oplyser førstnævnte i en pressemeddelelse, hvori det også lyder, at de tidligere retningslinjer ikke levede op til lovens forbud mod skjult reklame.

Noget, som blandt andet DR-programmet 'Detektor' flere gange har afdækket. I programmet fremgik det blandt andet, at skribenter lavede artikler med udgangspunkt i gaver, de havde modtaget.

Dermed blev grænsen mellem det, der er reel journalistik, og det, der er kommercielt indhold, udvisket. Men det dur altså ikke, lyder det fra forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen:

»Læsere af såvel magasiner som andre udgivelser må ikke komme i tvivl, om det er en uvildig redaktionel omtale, de læser, eller om skribenten har fået foræret det produkt, som skribenten roser. Det gælder, uanset om der er tale om et trykt eller digitalt medie.«

»Reglerne er klare. Læserne skal kunne skelne mellem redaktionelt stof og reklame. Det gælder for alle medier, uanset om det er på print eller på nettet, og om man er et mediehus eller en influent.«

Efter forhandling mellem Egmont Publishing og Forbrugerombudsmanden er førstnævntes etiske regler således blevet ændret, så de nu stemmer overens med markedsføringsloven.