Film- og serieproducenten Warner Bros. Discoverys bestyrelse anbefaler, at et købstilbud fra konkurrenten Paramount afvises.

Ifølge bestyrelsen har Paramount ikke bevist, at selskabet er i stand til at betale for opkøbet. Faktisk vurderer bestyrelsen, at der er tale om vildledning.

Det fremgår af et brev, som bestyrelsen har sendt til Warner Bros. Discoverys aktionærer, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge bestyrelsen har Paramount "konsekvent vildledt" Warner Bros. Discoverys aktionærer om, at der er fuld dækning for købet.

Paramount bød på Warner Bros. Discovery, kort tid efter at streamingtjenesten Netflix havde meddelt, at den havde indgået en købsaftale.

Paramount bød 30 dollar per aktie, mens Netflix forinden havde budt 27,75 dollar per aktie for at købe Warner Bros. Discovery.

Uanset hvem der køber Warner Bros. Discovery, skal købet godkendes af de amerikanske konkurrencemyndigheder og selskabets aktionærer.

Warner Bros. Discoverys bestyrelse skriver i brevet til aktionærerne, at Paramounts bud er dårligere end den aftale, som allerede er indgået med Netflix om et opkøb.

Bestyrelsen anser aftalen med Netflix for at være bindende og skriver, at den ikke kræver finansiering med egenkapital og har "solide gældsforpligtelser".

Aftalen med Netflix indebærer, at selskabet overtager Warner Bros. Discoverys film- og tv-studier, dets database og streamingtjenesten HBO Max.

Flere tv-kanaler - herunder CNN - er også en del af Warner Bros. Discovery, men de indgår ikke i aftalen med Netflix.

Ifølge Reuters har Paramount indsendt i alt seks tilbud om køb af Warner Bros. Discovery. Tilbuddene er i modsætning til buddet fra Netflix rettet mod hele koncernen - også dens tv-stationer.

Paramount har tidligere afvist, at selskabet ikke skulle kunne finansiere et kommende opkøb.

- At antyde at vi ikke er pengene værd (eller vil begå svindel for at slippe ud af vores forpligtelser), som der er blevet spekuleret i, er absurd, skrev Paramount i sidste uge i et brev til aktionærerne i Warner Bros. Discovery.

Warner Bros. Discovery satte formelt sig selv til salg i oktober.

Det skete, efter at produktionsselskabet havde annonceret, at det skulle splittes op i to selvstændige selskaber.

Ét selskab, som var koncentreret omkring HBO Max og filmselskabet Warner Bros., og ét med navnet Discovery Global, som var bygget op omkring blandt andet CNN og andre tv-stationer.

Opdelingen af selskaberne er ikke sket endnu.

/ritzau/