Der er mindre end en uge til, at det amerikanske valg får en afgørelse, og nu forsøger flere rigmænd at dække sig ind, hvis Trump tager sejren.

Sådan lyder kritikken i hvert fald, der har ramt rigmændene, som blander sig i medier og politik.

Senest gik det udover verdens anden rigeste mand, Jeff Bezos, der ejer The Washington Post. Mediet, der ved de seneste valg har erklæret sin støtte til Trumps modstandere på den demokratiske venstrefløj. 

Men nu har Jeff Bezos meldt ud, at man ved dette valg ikke vil give sin støtte til en af kandidaterne. For første gang i 36 år.

Og neutraliteten skyldes ifølge flere medarbejdere og en tidligere redaktør gennem 25 år på mediet, at Bezos åbenlyst trækker den historisk demokratiske støtte for at bejle til ekspræsidenten Trump.

»Det her er tydeligvis et forsøg fra Jeff Bezos på at komme på Donald Trumps gode side i en forventning om hans potentielle sejr,« siger Ronald Kagan, tidligere klummeskribent og redaktør på The Washington Post til CNN.

Aske Krammer, der er medieforsker ved Roskilde Universitet, fortæller til B.T., at vindene lige nu blæser i Trumps retning, hvilket kan være dét, der får rigmænd som Jeff Bezos til at ville sikre deres forretning, hvis ekspræsidenten bliver genvalgt.

Til gengæld stiller det medierne i en svær position:

»Der er en risiko for, at medierne bliver stillet i en svær position, når de er ejet af milliardærer som Bezos. For hvordan sikrer man, at man kan skrive kritisk om en af USA's rigeste og mest magtfulde mænd, stifteren af Amazon og rumfartsselskabet Blue Origin, når han også ejer mediet,« fortæller Aske Kammer og tilføjer:

»For at beskytte deres egne virksomheder, vil de ikke lægge sig ud med Trump. Det samme gør sig gældende i LA Times, der også er ejet af milliardæren Patrick Soon-Siong.«

Jeff Bezos har efterfølgende erkendt, at neutraliteten, der ellers skulle gøre hans medie uafhængigt, har fået spekulationerne til at køre på, om det udelukkende var for at bejle til Trump.

I en klumme i sit medie skriver han:

 »Jeg ville ønske, at vi havde foretaget ændringen tidligere og længere fra valghandlingen og de følelser, der er forbundet med den. Det var dårlig planlægning og ikke en bevidst strategi,« skriver han.

Ifølge NPR har Bezos' medie mistet 200.000 abonnenter i kølvandet på beslutningen om at trække støtten til en af de to amerikanske præsidentkandidater.

Følg valgkampen i B.T.s LIVE-blog lige her