Avis: Foreløbig undersøgelse viser, at system til at stoppe stalling blev aktiveret på fly fra Ethiopian Air.

Undersøgere er fredag nået til en foreløbig konklusion om et Boeing 737 MAX' styrt i Etiopien med 157 om bord. Et antistalling-system blev aktiveret, kort før flyet ramte jorden.

Det skriver avisen Wall Street Journal, som citerer folk, der er blevet orienteret om sagen.

De amerikanske flyeksperter har gennemgået data fra flyets to sorte bokse på det helt nye fly.

Flyet fra Ethiopian Air styrtede 10. marts nogle minutter efter start fra Addis Abeba.

I næste uge ventes en foreløbig rapport om det fatale styrt, som har kostet den amerikanske flyfabrik Boeing dyrt. Ikke mindst fordi et tilsvarende helt nyt Boeing 737 Max fra Lion Air i oktober styrtede kort efter start i Jakarta, Indonesien.

Alle 189 om bord mistede livet.

Her har eksperterne, der har efterforsket styrtet i Jakarta også haft fokus på det nye antistalling-system. Det kendes som MCAS.

Onsdag oplyste Boeing, at det planlægger at forbedre det elektroniske system med en opdatering af flyenes software. Det skal forhindre, at MCAS aktiveres i de forkerte situationer.

Stalling opstår, når et fly mister opdrift på grund af for ringe fart. Det får flyets snude til at slå opad. Det skal øjeblikkeligt forhindres, for at flyet ikke skal styrte.

/ritzau/Reuters