Den amerikanske præsident, Donald Trump, sår onsdag tvivl om USA's ansvar for et missilangreb på en iransk skole, som dræbte adskillige piger og drenge på krigens første dag.

- Det er frygteligt, hvad der skete, men der fløj missiler rundt over det hele, og nogen sagde, at det var vores missil. Tja, måske var det ikke vores missil.

- Men jeg har ikke set noget, der får mig til at tro, at det var det, siger Trump til journalister i Det Hvide Hus.

Trump bad efterfølgende forsvarsminister Pete Hegseth, der også var til stede i Det Ovale Værelse, om at understøtte præsidentens påstand.

- Vi har taget undersøgelsen meget alvorligt, og når tiden er inde, og vi har et resultat, hvad end det måtte være, vil det være tidspunktet at offentliggøre det på, siger Hegseth.

Det amerikanske militær er i gang med en undersøgelse af angrebet.

Angrebet på skolen i Minab 28. februar kostede 73 drenge og 47 piger livet ifølge iranske medier. 26 lærere, syv forældre, en skolebuschauffør og en anden voksen blev også slået ihjel.

I alt blev 155 mennesker slået ihjel i angrebet, oplyser iranske statsmedier.

Den iranske skole lå ved siden af en base for Irans Revolutionsgarde.

USA har undgået at påtage sig ansvaret for tragedien. Oprindeligt hævdede Trump, at det var Iran selv, der havde bombet skolen, fordi landet ifølge Trump slet ikke har nogen præcision i deres våbensystemer.

Men så dukkede der videooptagelser frem, og analytikere sagde, at det lignede Tomahawk-missiler, der slog ned i området.

Blandt de krigsførende magter i Golfen er det kun USA, der bruger Tomahawk-missiler.

USA's præsident, Donald Trump, har sagt, at det iranske regime selv kan have angrebet skolen og måske har gjort det med Tomahawk-missiler.

Men det er ifølge militæreksperter, som nyhedsbureauet Reuters tidligere har talt med, ekstremt usandsynligt.

Den amerikanske avis The New York Times har tidligere rapporteret, at skolen blev ramt af et amerikansk Tomahawk-missil. Også CNN har afdækket, at USA stod bag angrebet.

/ritzau/AFP