Trump-administrationen har besluttet, at Polestar ikke får lov til at sælge biler i USA. 

Og det er der en helt særlig grund til. 

Beslutningen er nemlig truffet med henvisning til nationale sikkerhedshensyn.

Det skriver den norske avis Nettavisen. 

Polestar er et svensk bilmærke med hovedsæde i Göteborg, men selskabet er ejet af den kinesiske bilkoncern Geely. 

Ifølge de amerikanske myndigheder udgør bilernes teknologi en potentiel sikkerhedsrisiko.

Derfor bliver Volvos søstermærke Polestar nægtet salg i USA fra modelåret 2027.

Med den nye lov har Polestar valgt at rette sit salg mere mod Europa.

»Bilindustrien går ind i en ny fase, baseret på regional dynamik. Vores strategi afspejler dette, med Europa som vores største vækstmotor og vores plan om at producere Polestar 7 i Europa,« 

Sådan lyder det fra Polestars administrerende direktør Michael Lohscheller.

I første kvartal af 2026 kom kun seks procent af salget fra USA.