Coronapandemien har sat sine spor på samfund verden over, og flere fundamentale ting bliver måske aldrig som før.
En af de ting er forretningsrejser, hvis man spørger den administrerende direktør i virksomheden Airbnb, der er en online markedsplads for udlejning af overnatningsmuligheder.
»Vi ser anderledes rejsemønstre,« lyder det fra milliardæren Brian Chesky ifølge news.co.au.
Efter mere end et år, hvor vi har vænnet os til at holde afstand, har teknologiske løsninger mere end nogensinde påvirket vores adfærdsmønstre.
Et af de åbenlyse eksempler er, hvordan større forsamlinger mange steder har været frarådet eller endda decideret forbudt. Det har gjort, at mange arrangementer i stedet er blevet afholdt digitalt.
På samme måde har virksomheder også rykket deres møder over på digitale platforme. Der er ikke længere det samme behov for at sidde i samme mødelokale.
Dermed er der heller ikke samme behov for forretningsrejser længere:
»Det betyder, at forretningsrejser som vi kender det ikke vil forblive det samme i fremtiden. Folk vil ikke i samme grad hoppe ombord på et fly for et enkelt møde, som de plejede at gøre. Barren er meget højere nu.«
Han forestiller sig, at der stadig vil være forretningsrejser i et vist omfang, men nok kun i forbindelse med større forsamlinger til større konferencer eller lignende.
»I en verden med mere fleksibilitet kommer verden ikke til at se ud, som den gjorde i 2019.«
Den faldende rejseaktivitet har også ramt Airbnb hårdt. Og for at imødekomme det ændrede rejsemønster har virksomheden også justeret på egen forretning. Således fokuserer de nu i højere grad på fleksibilitet for deres kunder, både hvad angår destinationer og datoer for ind- og udtjekning.


