Candela P-30 bliver Sveriges første færge, der drives 100 procent elektrisk. Den får plads til 30 passagerer, og den søsættes engang næste år i hovedstaden Stockholm.
I Danmark sejler elfærgen Ellen siden den 15. august 2019 mellem Sæby på Ærø og Fynhav på Als.
Færger udsender normalt både CO2 og skadelige gasser til omgivelserne, selvom sejlturen kan være nok så fornøjelig. Men det gælder ikke den nye svenske elfærge – den 'flyver' nærmest afsted med en hastighed på mellem 20 og 25 knob.
Skibet er en hydrofoilbåd, der sejler afsted på hydrofoilerne og på den måde stille og effektivt bringer passagererne frem. Det fremgår af Candelas hjemmeside.
Den kan sejle 110 km på en opladning af dens 180 kWh litium ionbatterier. Så snart den kommer i rigtig brug, formentlig i 2023, er det hensigten, at den og dens nye hydrofoilbåde på sigt vil erstatte den aldrende flåde af cirka 60 dieselbåde i Stockholm.
Når den bliver introduceret, vil hydrofoilen P-30 sætte adskillige verdensrekorder. Det bliver den elektriske færge, der kan sejle den længste tur – men også den hurtigste. Den vil samtidig være det mest energieffektive skib, der nogensinde er blevet bygget.
Udviklingen af den nye færge, som i parentes bemærket kan skaleres, så den fremstilles som en vandtaxi med plads til 12 personer til en færge med plads til 300 mennesker, er sket som et joint venture mellem bådbyggeren Candela og de svenske transportmyndigheder.
P-30 'flyver' på computerkontrollerede hydrofoiler, som reducerer energiforbruget med 80 procent, sammenlignet med de bedste færger, som findes i dag.
Den højere hastighed vil betyde, at den nye færge vil kunne transportere flere passagerer længere og hurtigere end noget andet elektrisk skib. Den kan også servicere længere ruter, da den kan klare mere end tre timers sejlads ved en hastighed på 20 knob uden opladning.

Desuden gør hydrofoilteknikken, at P-30 kan sejle hurtigere end de traditionelle færger, fordi den ikke laver nogen hækbølge, der kan beskadige de både, der ligger i nærheden.
Hydrofoilteknikken giver også andre fordele over for de traditionelle færger.
Ifølge en rapport, som byen Stockholm har lavet, så forventer man, at det bliver halvt så kostbart at drive Candela P-30 som de konventionelle færger.
P-30 forbruger omkring 3 kWh pr. sømil, og det er kun en tiendedel af, hvad et konventionelt skib af samme størrelse bruger. Det er faktisk på niveau med, hvad en moderne elektrisk bus bruger.
Den nye færge er baseret på Candelas eksisterende hydrofoilteknologi for fritidsbåde. Således er Candela Seven på 25 fod, Europas bedst sælgende elektriske båd.
BT er blevet gjort opmærksom på, at den planlagte færge i Stockholm ikke er den første elektriske færge i verden. Elfærgen Ellen har sejlet i Danmark siden august 2019 og er eksisterer flere i Norge. Denne artikel er derfor rettet lørdag den 27. marts klokken 8.43.
