En olietanker, der er sanktioneret af EU, har foretaget en bemærkelsesværdig kursændring nær Danmark.
Der er tale om tankeren Furia, der sejler under flag fra det afrikanske land Sierra Leone.
Onsdag den 22. oktober lagde skibet fra havn i russiske Primorsk, der er en stor havn nær Skt. Petersborg.
Her var kursen oprindeligt Sikka i den indiske delstat Gujarat.
Men tirsdag morgen den 28. oktober foretog skibet pludselig en u-vending, mens det lå lige syd for Lolland ved Femernbælt.
Det skete efter, at olietankeren søndag den 26. oktober havde haft en zigzag-kurs i Østersøen nordøst for Bornholm.
Siden skibets afgang er destinationen blevet ændret fra Indien til Port Said i Egypten, der typisk er vejen mod Suezkanalen og videre mod Asien.
Men den kurs virker det på ingen måde til, at det sanktionerede skib har netop nu.
Siden u-vendingen tirsdag morgen, så er kursen gået i østlig retning.
Men det ændrede sig natten til onsdag den 29. oktober.

Pludselig sagtnede skibet farten og siden har det sejlet yderst langsomt lige syd for Skåne.
Det er netop omkring det område, hvor sanktionerede skyggeflåde-skibe i sidste måned var mistænkt for at kunne have sendt droner mod Københavns Lufthavn, hvilket udløste en større krise herhjemme.
Der kan dog være en helt anden grund til, at Furia-olietankeren har foretaget en u-vending.
Mediet Business Standard beskriver også olietankerens underlige kurs nær Danmark.
Og her spekuleres der i, om den pludselig kursændring kan skyldes, at Indien som konsekvens af amerikansk pres er begyndt at takke nej til russisk olie, da man ikke ønsker at blive ramt af sanktioner.
Således har repræsentanter fra raffinaderier i Indien fortalt til Bloomberg, at man forventer, at mængden af russiske olie på vej til Indien vil falde drastisk den kommende tid.
Indien har længe været en af de største aftagere af russisk olie, efter sanktioner har ramt Rusland siden den fulde invasion af Ukraine tilbage i februar 2022.
Netop den russiske skyggeflåde har været et fokuspunkt fra både Danmark og EU.
Mange af skibene fra den sanktionerede skyggeflåde sejler nemlig gennem dansk farvand på vej fra Rusland og til eksempelvis Indien.

