Der er grund til bekymring, når den russiske skyggeflåde hver dag sejler gennem danske farvande lastet med sanktioneret olie for milliarder.

Sådan lyder det fra Søfartsstyrelsen, der nu reagerer på, at skibe der ifølge eksperter holder hånden under Putins krigsmaskine, sejler i dansk territorium.

»Søfartsstyrelsen mener, at skyggeflåden medfører en øget bekymring for sikkerheden til søs, de søfarende og miljøet,« lyder det fra Søfartsstyrelsen i et skriftligt svar til B.T.

Reaktionen kommer oven på, at B.T. i uge 43 lavede en optælling af sanktionerede skibe i danske farvande.

I løbet af ugen sejlede mindst 24 forskellige sanktionerede tankskibe fra skyggeflåden gennem dansk farvand – på vej til eller fra Rusland.

Flere eksperter har peget på, at skibene bærer olie, som sender milliarder af kroner til Putins krigsmaskine. Men også at det er tæt på umuligt for de danske myndigheder at stoppe skibenes sejlads gennem dansk farvand.

Sådan ser et skib fra den russiske skyggeflåde ud. Her er det tankskibet Pushpa, som tiltrak sig stor opmærksomhed i forbindelse med dronehændelserne over Danmark i september. Pushpa er ikke et af de skibe, B.T. har tracket i uge 43.
Sådan ser et skib fra den russiske skyggeflåde ud. Her er det tankskibet Pushpa, som tiltrak sig stor opmærksomhed i forbindelse med dronehændelserne over Danmark i september. Pushpa er ikke et af de skibe, B.T. har tracket i uge 43. Foto: Damien Meyer/AFP/Ritzau Scanpix

Alligevel forsikrer Søfartsstyrelsen, der har ansvar for Danmarks maritime sikkerhed, at skyggeflåden overvåges i døgndrift.

»Skibstrafikken i dansk farvand, herunder i de danske stræder, døgnovervåges af Forsvaret. Og i samarbejde med en række relevante myndigheder følges udvalgte skibe nøje,« skriver Søfartsstyrelsen.

Videre lyder det, at specifikt de sanktionerede skibe er af 'særlig interesse', og at styrelsen anråber og følger dem på nært hold.

Det gør de gennem to tiltag, som ifølge myndigheden skal øge sikkerheden i de danske have:

For det første indhentes forsikringscertifikater fra tankskibe, og hvis de ligger for anker ved Skagen, bliver skibene kontrolleret, lyder det.

Og for det andet holdes der snor i skibenes såkaldte flagstater. Skyggeflåden flager nemlig sjældent med russisk flag i forsøget på at omgå sanktioner.

Alt sammen er koordineret med baltiske og nordeuropæiske partnere i sammenslutningen NB8++, som forsøger at bekæmpe skyggeflåden.

Fra dansk side har der de seneste måneder været større bevågenhed på den russiske skyggeflåde.

Sådan så det ud, da et skib fra den russiske skyggeflåde ved navn Furia i uge 43 foretog mærkelige kursændringer i og nær dansk farvand. Skibet er bare et af en lang række, som tjener milliarder ind til Ruslands skrantende økonomi.
Sådan så det ud, da et skib fra den russiske skyggeflåde ved navn Furia i uge 43 foretog mærkelige kursændringer i og nær dansk farvand. Skibet er bare et af en lang række, som tjener milliarder ind til Ruslands skrantende økonomi. Kort: Vesselfinder

Da der i september sværmede droner over Københavns Lufthavn og flere steder i Jylland, blev skyggeflådeskibet 'Pushpa', mistænkt for at sejle dronerne tæt på dansk grund.

Derfor har B.T. spurgt Søfartsstyrelsen, om de er parat til og har ressourcer, hvis det politisk besluttes, at der skal føres yderligere kontrol.

Det giver de dog ikke et klart svar på:

»De danske myndigheder arbejder intenst på relevante tiltag og arbejder sammen om udfordringen med andre lande i relevante regionale og internationale fora. For det er et internationalt problem, der kræver internationale løsninger – og det er vigtigt, at alle nye tiltag kan implementeres i praksis og er juridisk holdbare.«

Sådan kan en typisk rute fra et skib fra skyggeflåden tage sig ude gennem dansk farvand.
Sådan kan en typisk rute fra et skib fra skyggeflåden tage sig ude gennem dansk farvand. Grafik: Frits Adler / B.T.

B.T har gennem en serie af artikler om den russiske skyggeflåde talt med flere eksperter, der fortæller hvorfor Danmark ikke kan stoppe skibene.

Læs mere om det HER.