Politiets kæmpekup: 2,7 tons kokain
Det enorme kokainparti lå skjult i underjordiske bunkere

Det enorme kokainparti lå skjult i underjordiske bunkere

Med fundet af et gigantisk kokainlager har politiet i Sydney sat ny rekord for en narkobeslaglæggelse i Australien.
Da betjentene var færdig med at samle og veje de mange plastikposer med kokain, lød sammentællingen på ikke mindre end 2,7 tons kokain.
Narkolageret blev ifølge franske Le Figaro fundet skjult i underjordiske bunkere bag en ejendom i Londonderry, en forstad nordvest for Sydney.
Der er tale om den største kokainbeslaglæggelse i australsk historie, og australsk politi forsøger nu i samarbejde med både internationale og australske samarbejdspartnere at identificere de kriminelle netværk, der står bag rekordfundet.
Foreløbig er det politiets teori, at et kriminelt netværk fra Sydney organiserede losningen af det store parti kokain fra et udenlandsk skib i det nordlige Queensland, inden narko blev fragtet til Sydney for at blive distribueret videre til brugerne fra millionbyen.
Indtil videre et to mænd på 21 og 25 anholdt. Det forsøgte ifølge politiet at flygte i forbindelse med beslaglæggelsen af kokainen, og er nu sigtet for besiddelse af kokainen.
Det kan teoretisk udløse en straf på livsvarigt fængsel til duoen.
Også seks andre formodede medgerningsmænd er allerede blevet anholdt og sigtet.
Sidste år steg antallet af kokainrelaterede dødsfald i Australien med 28 procent, så samlet 141 mennesker døde i forbindelse med indtag af kokain.
Det fremgår af en netop offentliggjort årsrapport fra Penington Institute, som forsker i stofmisbrug.