Der er udbrudt intet mindre end ølpanik i Japan.

For landets mest populære ølmærke, Asahi, er på vej til at blive en mangelvare i både supermarkeder og på beværtninger.

Det er ifølge Sky News et hackerangreb i mandags hos det store bryggeri, der har skabt problemerne.

Over hele landet har en stor del af produktion siden stået stille, og også selskabets bestillings- og leveringssystemer er ramt.

En grossist siger ifølge Sky News, at vedkommende forventer at løbe tør for Asahi-øl lørdag. 

En ejer af en såkaldt izakaya – en japansk bar, der også serverer mad – fortæller, at den øl, han normalt får leveret, nu er udsolgt.

Samtidig er der en generel frygt for, at panikkøb af ølmærket kun vil eskalere situationen.

Asahi blev grundlagt i 1889, og den første øl blev sat på flaske i 1900.

I dag er bryggeriet et af verdens største, og det ejer også velkendte mærker som Peroni og Grolsch.