For ti måneder siden fik Grønland en ny lufthavn til internationale flyvninger, men det har ikke været en ren succes. Tværtimod.
Politiken skriver mandag, at Nuuk International Airport har været ramt af et hav af aflyste fly, siden den åbnede i november, og at passagerer har måttet overnatte i lufthavnen.
Dårlige vejrforhold såsom tåge eller is og sne på landingsbanen får en del af skylden for aflysningerne.
Men det dårlige vejr burde man have forudset, mener kritikere ifølge Politiken.
En grønlandsk parkbetjent ved navn Christian Jerimiassen siger til mediet, at lufthavnens placering højt og kystnært betyder tåge og og is på landingsbanen om vinteren.
»Alle var godt klar over, at der ville komme flere aflysninger i Nuuk,« siger han til Politiken.
Ud over dårligt vejr har lufthavnen også været ramt af en række andre problemer i løbet af sit første år.
I august beskrev mediet One Mile at a Time, hvordan den måtte lukke for alle internationale flyvninger i en periode, da myndighederne konstaterede, at personalet ikke var tilstrækkeligt uddannet til at foretage sikkerhedstjek.
Og sammen med grønlandske Sermitsiaq kunne Ritzau i januar fortælle, at fly fra København til Nuuk to dage i træk måtte opgive at lande i den nye lufthavn på grund af en glat landingsbane.
Også dengang var der kritik af, at man tilsyneladende ikke havde forudset vejrproblemerne:
»Når man bygger en ny, fin landingsbane, til jeg ved ikke hvor mange millioner, så kan det vel ikke komme bag på nogen, at den bliver bliver glat, når det er frost,« sagde konsulent i flysikkerhed Hans Christian Stigaard til Ritzau og kaldte forklaringen 'mærkelig'.
Aflysningerne har ifølge Politiken givet Air Greenland, som er ejet af Grønlands selvstyre, et underskud på over 87 millioner kroner i første halvår af 2025.