Nordkorea søsætter landets største krigsskib nogensinde
Flere eksperter peger på, at nordkoreanerne har fået hjælp af Rusland til at bygge skibet, selvom Nordkorea hævder, at de har bygget det selv.

Flere eksperter peger på, at nordkoreanerne har fået hjælp af Rusland til at bygge skibet, selvom Nordkorea hævder, at de har bygget det selv.

Den nordkoreanske krigsflåde er netop blevet et skib rigere.
Og her er der tale om landets største krigsskib nogensinde, skriver CNN.

'Choe Hyon' – som skibet hedder – er et 5.000 tons tungt fartøj af klassen destroyer, der ifølge Nordkorea er i stand til at affyre nukleare missiler.
Landets leder, Kim Jong-un kalder søsætningen et nyt kapitel i Nordkoreas flådes historie efter '70 års stagnation'.
»Når det kommer til militær isenkram, var flåden den svageste af alle vores militære grene. Det har ændret sig nu,« sagde han ifølge CNN.
Sidste år forsøgte nordkoreanerne at søsætte et identisk skib, men det kæntrede delvist det øjeblik, det forlod land.

Kim Jong-un så hele miseren fra land og kaldte episoden en 'kriminel handling', som bragte skam over landet.
Herefter blev flere ingeniører, militærfolk og andre, der havde arbejdet på skibet fængslet, hvorefter omverdenen ikke ved, hvad der er sket med dem.
Selvom Nordkorea hævder at have bygget skibet alene, lyder formodningen fra flere eksperter, at de har fået hjælp af Rusland til at få det stykket sammen.
Hverken Rusland eller Nordkorea har anerkendt, at det skulle være tilfældet.