USA har budt op til handelskrig med nye toldsatser på udenlandske varer, og spørgsmålet er nu, hvordan EU vil svare igen.

Flere eksperter, som B.T. har talt med, siger, det vil være oplagt at ramme amerikanerne med forhøjede afgifter på digitale ydelser som eksempelvis amerikanske streamingtjenester.

»Vi kan bedst ramme USA, der hvor de har en betydelig eksport til EU. Det er for eksempel digitale serviceydelser,« siger chefstrateg i Danske Bank Frank Øland.

Han mener, at Netflix er 'et godt eksempel', ligesom han peger på digitale ydelser fra Microsoft, som »næsten alle europæiske virksomheder« benytter sig af.

Louise Aggerstrøm Hansen, som er privatøkonom i Danske Bank, er enig i, at digitale ydelser vil være nærliggende at gå efter.

»Amerikanske techgiganter har en virkelig stærk tilstedeværelse i Europa,« siger hun, »og derfor er det selvfølgelig nærliggende, at man også kigger derhen, hvor volumen er størst.«

Går EU i den retning, kan det betyde prisstigninger for de danske forbrugere, siger privatøkonomen.

»Virksomhederne vil jo altid forsøge at sende den regning videre til forbrugerne,« konstaterer hun. »Spørgsmålet er selvfølgelig i hvor høj grad, de kan det.«

Frank Øland bemærker, at virksomhederne i et sådant scenarie formentlig kun vil lade forbrugere dække en del af udgifterne.

»Det er også derfor, aktiemarkedet falder så voldsomt. Virksomhederne kan ikke bare sende hele regningen videre, og hvis de gør det alligevel, så risikerer de, at der kommer et markant fald i salget.«

Forbrugerne vil dog skulle acceptere en form for prisstigning, hvis EU vælger for eksempel at gøre det dyrere for amerikanerne at udbyde streaming, mener aktieanalysechef i Jyske Bank, Jacob Pedersen.

På den positive side kan en strategi om at gå målrettet efter digitale tjenester begrænse en handelskrigs effekt på økonomien, siger han.

»Så rammer man jo nok ikke inflationen og prisstigningerne så bredt, som man gør, hvis man bare indfører en told på amerikanske varer«.

Men hvor meget dyrere bliver Netflix-abonnementet så, hvis EU vælger at gå den vej?

Det tør Louise Aggerstrøm Hansen ikke give et konkret svar på. For selv hvis de amerikanske virksomheder hæver priserne, kan andre dynamikker trække i den modsatte retning.

For eksempel er euroen ved at blive styrket, siger hun: »Det gør det faktisk billigere for europæerne at købe varer og tjenester fra udlandet.«

Samtidig er der ifølge eksperten tegn på en global afmatning og lavere vækst, og det gør også, at priserne kan blive lavere.

Trump har vedtaget henholdsvis 10 og 20 procent told på europæiske varer, som kommer til USA.

EU's kommissionschef, Ursula von der Leyen, har sagt, at EU er klar til at svare igen, hvis man ikke kan nå til en anden løsning.