Den 22. august stævnede et stort skib ud fra havnen i russiske Kandalaksja.
Skibet, der er navngivet MV Ruby, havde foruden besætningsmedlemmer også 20.000 tons ammoniumnitrat med ombord.
Men allerede ved udsejlingen fra havnen gik noget galt.
Ruby, der sejler under maltesisk flag med russisk last, stødte angiveligt på grund og beskadigede både skrog, propel og ror.
Det var heldigvis muligt at sejle videre, så det gjorde Ruby, indtil det tre dage senere – tæt på norske Tromsø – bad om at komme i nødhavn på grund af et stormvejr.
I Tromsø Havn varslede skibet også, at man havde brug for reperationer efter ulykken tæt på den russiske kyst.
Men hvis man går et par skridt tilbage og ser nærmere på Rubys sejlmønster, presser der sig flere spørgsmål på.
For hvad er skibets egentligt mission?
Vi skal skrue tiden tilbage til 22. august.
Ruby har netop forladt havnen i Kandalaksja og sejler med beskadiget propel, skrog og ror.
Alligevel vælger man kort efter at sejle direkte forbi den store havn i Murmansk i det nordlige Rusland, hvor det ellers vil være muligt at få repareret skaderne.
Det fremgår endda på såkaldte trackingsider, hvor man kan følge skibets tidligere og videre færd, at Ruby en halv dag efter at have passeret Murmansk begynder at sænke farten – sandsynligvis grundet skaderne.
Men i stedet for at vende om og tage den hurtigste vej til en reperation – havnen i Murmansk – fortsætter man mod norsk farvand.
Et valg, der ifølge Senioranalytiker hos Tænketanken Europa, Jacob Kaarsbo, er »meget mistænkeligt«:
»Man ved, at der er problemer, og alligevel vælger man fra russernes side at ignorere muligheden for at komme ind i national havn ved Murmansk og sejler i stedet videre. Det er meget irrationelt,« siger Jacob Kaarsbo og fortsætter:
»Det bestyrker blot mistanken om, at det her ikke har handlet om at fragte gødning fra a til b, men at man gerne ville skræmme og teste nabolandene ved at sejle ind i forskellige farvand og havne og se vores reaktioner. En form for hybridkrig«
De mistænkelige detaljer slutter dog ikke her.
For da Ruby i slutningen af august søger om at komme i nødhavn ved Tromsø, er det med den begrundelse, at man skal væk fra det uvejr, der raserer ved den norske vestkyst.
Lidt over en uge senere bliver skibet – uden at have fået foretaget reparationer – bortvist fra Tromsø Havn, efter de norske myndigheder bliver opmærksomme på, at der er lastet 20.000 ton ammoniumnitrat på skibet.
Det var vel at mærke kun 950 kilo af det samme materiale, der i 2011 forårsagede voldsomme ødelæggelser, da Anders Breivik detonerede en bombe ved regereringskvarteret i Oslo.
Så nu – i begyndelsen af september – befinder Ruby sig altså igen ved nordlige norske kyst og kan enten vælge at sejle tilbage mod øst og Rusland eller vest langs Norges kyst.
Her vælger Rubys mandskab at tage turen vest og herefter syd langs Norges kyst, men der kommer den næste mistænkelige detalje så.
Der hersker nemlig det samme uvejr på den norske kyst, som man ellers en uge forinden ikke mente at kunne sejle i.
»Det er jo igen ekstremt mistænkeligt. Pludselig kan man uden problemer sejle i det vejr, man ellers brugte som argument for at sejle ind i en norsk havn. Det er bare helt vildt suspekt,« siger Jacob Kaarsbo.
Ruby ligger nu stille i Skagerrak og har gjort det i over et døgn.
Det var ellers meningen, at skibet skulle sejle gennem Storebælt i weekenden, men nu har man fundet en anden løsning.
»Rederiet har oplyst Søfartsstyrelsen, at det har bedt skibet om at opholde sig syd for Norge i stedet for at fortsætte mod Klaipeda som planlagt, mens muligheder for at losse lasten et sted med godkendte faciliteter undersøges. Derfor ligger skibet pt. stille,« lyder det fra Søfartsstyrelsen i en mail til B.T.
Videre skrives det fra Søfartstyrrelsen, at man 'er fortsat i tæt dialog med rederiet' og at man forventer en afklaring i 'begyndelsen af næste uge'.
Også de svenske myndigheder oplyser til B.T., at de følger sagen nøje.
»Vi følger situationen, da Ruby har problemer med sin egen fremdrift og styring. Ejerne af skibet er ansvarlig for at få det bragt til havn med lasten og få udført de nødvendige reparationer.«
»Ruby er nu et par døgn fra den norske kyst, mens det afventer direktiver angående destination og rute,« skrives det videre fra presseansvarlig hos Kustbevaktningen Mattias Lindhol i en mail til B.T.
Her slår man også fast, at man som situationen er med Ruby netop nu ikke er nervøs.
»Fragten, som består af ammoniumnitrat, foregår ofte via havtransport, men også på veje og jernbane. Substansen er defineret som farligt, men ikke i sig selv eksplosivt. Vi vurderer, at risikoen, for at noget sker med lasten under de nuværende forhold på skibet, er lav.«