Den 15. november stævnede et stort, kinesisk skib ud fra den russiske havn Ust-Luga.

Officielt skulle det 225 meter lange skib blot fragte kul fra Rusland til Kina.

Men uofficielt er sagen efter alt at dømme en helt anden.

Den seneste uge har det kinesiske skib – Yi Peng 3 – fået selskab af både danske og udenlandske flådefartøjer og ligger nu stille i Kattegat.

Årsagen til det skal findes i Yi Peng 3's færden i weekenden 16-17. november. 

I de tidlige morgentimer søndag den 17. november kom Yi Peng 3 nemlig sejlende med Gotland mod styrbord og Lituaen mod bagbord.

Imellem den svenske ø og det baltiske land går der flere kabler under vandet, som blandt andet sørger for internetforbindelse i Lituaen.

De 218 kilometer lange kabler befinder sig naturligvis mere end 100 meter under vandets overflade, så selv de største flådefartøjer ikke skal være nervøse for at ødelægge dem.

Her ses Yi Peng 3 i Kattegat
Her ses Yi Peng 3 i Kattegat Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Vis mere

Men ikke desto mindre var det lige præcis det, der skete i det tidsrum, hvor Yi Peng 3 krydsede stedet.

Cirka klokken 9 dansk tid opdagede Telia i Litauen nemlig, at ét af kablerne var blevet ødelagt.

Og cirka ét døgn senere var den gal igen.

Natten til mandag den 18. november kom Yi Peng 3 nemlig sejlende omkring 100 kilometer fra Bornholms østligste punkt.

Der er ikke land i miles omkreds, men under vandet løber det mere end 1000 kilometer lange C-Lion1-kabel, der sender telekommunikation imellem Finland og Tyskland.

Klokken 03.04 mandag morgen tikkede der en besked ind hos kablets operatør, Cinia:

Kablet var beskadiget og ude af drift.

I dette tilfælde var kablet blevet revet over i cirka 25-40 meters dybde.

På det her tidspunkt er det gået op for de forskellige landes myndigheder, at der var noget yderst suspekt ved Yi Peng 3 og de ødelæggelser, det bragte med sig.

Derfor fik det kinesiske skib tirsdag morgen selskab af det danske inspektionsfartøj 'Hvidbjørnen', ligesom flere andre flådefartøjer også satte i hælene på Yi Peng 3.

Senere tirsdag sidste uge kom Tysklands forsvarsminister, Boris Pistorius, med en udtalelse, der ikke var til at misforstå.

»Ingen tror på, at kablerne er blevet beskadiget ved et uheld. Jeg tror heller ikke på, at skibenes ankre forårsagede ødelæggelserne ved et uheld,« sagde forsvarsministeren.

Særligt går mistanken på, at Yi Peng 3 har ødelagt kablerne ved at sænke ankret og fået fat på den måde.

B.T. talte mandag denne uge med sikkerhedsekspert Jacob Kaarsbo, der ser på situationen med stor alvor.

»De lande bruger dette som en måde at føre krig mod os på. De gemmer sig bag havretten, og de har overhånden i forhold til at eskalere. De handler ud fra en kalkule om, at Vesten er afskrækket,« slog han fast.

Derfor mener sikkerhedseksperten også, at man fra dansk side – og blandt nabolandene – er nødt til at handle.

Det skete imidlertid også tirsdag formiddag, da den svenske statsminister, Ulf Kristersson, offentligt opfordrede Yi Peng 3 til at sejle mod svensk farvand.

På den måde »vil kontakten blive lettere,« lød det fra statsministeren.

Denne artikel baserer sig på kilder fra: Cinia, Scandasia, Berlingske, SVT og TV 2.