McDonalds går nu til kamp mod kalorierne. I hvert fald som en start på fastfoodkædens menuer i USA.

Det skriver Reuters.

Kampen kommer i første omgang til at foregå i Happy Meal-menuen, hvor McDonalds vil fjerne cheeseburgeren.

Ændringen sker i forbindelse med en global kampagne, hvor fastfood-kæden vil gøre deres mad til børn mere sundt og skære kalorierne fra.

Tiltaget blev annonceret torsdag, hvor verdens største fastfood-kæde for første gang nogensinde også gjorde det klart, at der vil blive sat grænser for kalorier, mættet fedt og tilsat sukker i Happy Meal-menuerne over hele verden.

Målet er, at mindst halvdelen af alle Happy Meal-menuer på verdensplan i 2022 skal indeholde 600 kalorier eller færre, hvor kun 10 procent af kalorierne må være fra mættet fedt og 10 procent fra tilsat sukker.

Men det får ikke nødvendigvis betydning i de danske McDonalds restauranter. Det fortæller Pia Tobberup, der er pressechef i McDonalds i Danmark.

'Hos McDonald’s i Danmark stiller vi andre krav omkring tilsætningsstoffer og salt-, fedt- og sukkerindhold i vores produkter, end man gør i fx USA, ligesom vi tilbyder gulerødder i stedet for pommes frites og frugt til alle Happy Meals. Der er med andre ord visse markedsforskelle på produkterne, hvorfor det ikke nødvendigvis giver mening for Danmark at overveje de samme løsninger, som man nu overvejer i USA. Lige nu er vi i Danmark i gang med at holde de hundredvis af mulige danske Happy Meal kombinationer op mod de globale mål for 2022. Det er endnu for tidligt at sige, om de nye globale mål i sig selv vil give anledning til justeringer på den danske menu, men vi følger desuagtet udviklingen af produkter etc. på de øvrige markeder med begejstring og interesse.'

Restauranterne i USA vil stadig fortsætte med at servere cheeseburgere i deres Happy Meal, men det skal være en aktiv forespørgsel for kunden, hvis den skal tilføjes.

Da kæden gjorde det samme med sodavand til menuen i 2013, resulterede det i, at mange flere fik vand, mælk og juice med i deres Happy Meal-menu i stedet for sodavand.

McDonalds fortæller ikke, hvor stor en andel af deres omsætning, der kommer fra Happy Meal-salg, men fastfood-kæden gør det klart, at 30 procent af alle besøgende på deres restauranter på verdensplan kommer i forbindelse med familiebesøg.