Et »meget dårligt, ekstremt ubehageligt billede« har vakt stor forargelse i Grækenland.

Så stor, at myndighederne nu planlægger at lægge sag an.

Den omtalte sag har sin begyndelsen torsdag aften, hvor beboerne i den græske hovedstad, Athen, pludselig kunne se en række lysende droner over et af landets mest berømte monumenter, Akropolis-bjerget.

Dronerne var en del af et show, som sportsgiganten Adidas stod bag i nærheden – og lysene fra dronerne på den mørke aftenhimmel dannede både en gummisko, virksomhedens logo og slogan, som kunne ses over Akropolis-bjerget, der er på Unescos verdensarvsliste.

At Akropolis på den måde – tilsyneladende – endte med at spille en hovedrolle i en reklamekampagne har vakt vrede i Grækenland, skriver The Guardian.

Til det lokale medie SKAI Radio forklarer landets kulturminister, Lina Mendoni, at man vil lægge sag an.

»Den juridiske procedure blev ikke fulgt. Dette meget dårlige, ekstremt ubehagelige billede er, som om Adidas-skoen sparker til Akropolis, altså æstetisk set,« forklarer hun.

Ministeriet vil derfor anlægge sag »mod alle og enhver, der er ansvarlig«, lyder det.

Hun hævder, at videoens brug af det historiske monument som kulisse er i strid med de strenge love, der beskytter landets rige arkæologiske arv.

På sin side hævder det tyske sportsfirma omvendt, at »alle nødvendige tilladelser blev modtaget og overholdt«.

»Intet billede af Akropolis-monumentet blev brugt af Adidas til reklame eller andre formål,« lyder det ifølge Reuters fra virksomheden i en udtalelse sendt via mail.

Akropolis, der er et klippefremspring over Athen, huser Parthenon-templet, som er et symbol på Athens guldalder og er et af de mest besøgte steder i verden.