Godt nok bliver stadig flere julegaver kylet i en virtuel indkøbsvogn på nettet.

Men den romantiske drøm om at shoppe gaverne i en lille familieejet biks midt på en julepyntet hovedgade lever.

I hvert fald på Youtube.

Siden 1. december har den familieejede isenkræmmerbutik Harfod Hardware i byen Rhayader i Wales fået exceptionelt meget opmærksomhed på nettet.

Knap 2 millioner har nemlig set butikkens reklamefilm, hvor fjerde generation i isenkræmmerbutikken - Arthur Jones på 2 år - har hovedrollen.

Til tonerne af ‘Forever Young’ springer Arthur ud af sengen. Børster sine tænder. Skovler morgenmaden ind. Før han tager hen og åbner familiens butik.

Han vender skiltet: ‘Kom ind, vi har åben.’

Med et barns glæde bliver gulvet i butikken fejet, gaver pakket ind, regnskabet ajourført og bamserne får læst højt, før den lille video slutter med en venlig opfordring:

‘Be a kid this Christmas‘ - vær et barn denne jul.

Videoen er ikke bare blevet set af mange. Den får også tårerne frem og folk til tasterne.

Youtube-brugeren Arthur Badlwin skriver som kommentar til videoen:

'Jeg er måske en skør, gammel mand, men jeg fik tårer i øjnene, da jeg så videoen. Den måde han lige give thumbs up, efter han har givet byttepenge, ramte mig virkelig.'

Arthur smelter hjerter på Youtube.
Arthur smelter hjerter på Youtube. Youtube

En anden Youtube-bruger ved navn Steve Kirby stemmer i tudekoret: 'Okay, hvem piller løg (grædesmiley) Genial reklame og jeg håber i alle får en skøn og frugtbar jul. Længe leve de uafhængige forhandlere og kæmpe thumbs up til Arthur.'

Arthurs far, Tom Jones, roser da også sin søn for præstationen:

»Arthur var genial - det, han gjorde i videoen, var ekstraordinært,« siger Tom Jones til CNN, hvor han også fortæller, at de tidligere har lavet julereklamer, men ikke med samme succes som i år:

»Det har været helt vildt. Vi gør det virkelig kun for sjov. Men vi forsøger også at få lidt spotlys på små, lokale detailvirksomheder i yderområderne. Og vil vise, at vi er her og kan tilbyde andet end de store detailkæder.«

Sådan - med et beskedent budget på 800 kroner - stjæler en lille biks' romantiske julereklame altså opmærksomheden på de sociale medier.

Og det overrasker ikke den danske detailekspert Camilla Birch i konsulenthuset Birch & Birch.

Det lokale er nemlig kommet mere i fokus.

»Det begyndte med de lokale madvarer og gårdbutikken, og nu smitter det af på den lille uafhængige forretning på hovedgaden. I de lokale fødevarer er i det måske ikke så meget geografien, men forventningen om, at den lille lokale producent fremstiller sine varer med større omtanke,« siger hun til Finans.dk.