Resultatet var ikke til at tage fejl af.
For da en amerikansk virksomhedsejer testede sine kunders lyst til at støtte op om Donald Trumps toldpolitik var svaret følgende: Nej og atter nej tak.
»Hvordan ville de stemme med deres pengepunge? Jeg forventede ikke, at det i bund og grund ville ende med 100 procent mod 0 procent,« siger Ramon van Meer til mediet KVTU.'
Her er, hvad der skete.

Førnævnte Ramon van der Meer sælger brusehoveder via sit selskab Afina – og de koster normalt 129 dollar, knap 850 kroner.
Men da produkterne er lavet i Vietnam og Kina stod han foran en prisstigning på 170 procent på grund af den gengældelsestold, USA har indført mod de lande.
Et af den amerikanske præsidents incitamenter til det tiltag er at få flere varer produceret inden for landets grænser.
Så Ramon van Meer gjorde som ønsket. Fandt en producent i USA – hvilket så viste sig ville resultere i en prisstigning til 239 dollar (knap 1.575 kroner). På grund af øgede omkostninger.
Altså næsten en fordobling af købsprisen for kunderne.
På Afinas hjemmeside lavede han så sin test. Og satte to versioner af brusehovedet til salg.
Den oprindelige asiatiskproducerede variant. Og den væsentlig dyrere, men dog amerikanskproducerede variant. Årsagen blev endda omhyggeligt forklaret.
Over nogle dage besøgte lige omkring 26.000 kunder hjemmesiden, og det endte med 584 salg af det billigste brusehoved. Og nul salg af det dyrere brusehoved 'made in the USA'.
Ingen ville altså betale den merpris, som Donald Trumps politik ville medføre.
Ramon van Meer udlægger sit syn på problematikken således:
»I andre lande kan fabrikkerne lave tusindvis og endda titusindvis af enheder om dagen eller om ugen, hvilket de har gjort i mange år,« siger han:
»De har maskinerne og de har arbejdskraften. I modsætning til her i USA, hvor jeg faktisk måtte begynde helt forfra.«

