Ingeniør kalder det fuldstændig surrealistisk at se, at kinesisk fly med 132 om bord faldt næsten lodret ned.

Det er endnu ikke slået fast, hvad der var årsag til et dødeligt flystyrt i Kina mandag, men der er sjældent kun én årsag til, at et fly styrter til jorden.

Sådan lyder det fra ingeniør Paul Hulme Harrison, der er ekspert i flysikkerhed for Ingeniørforeningen (IDA).

- Det er som regel en kombination af mange faktorer, der leder til et styrt, fordi et fly er bygget sådan, at hvis en motor eksempelvis går i stykker, kan vi flyve på den anden.

- Hvis de begge stopper, kan vi ikke blive ved med at flyve i højden, men må glide ned og finde et sted at lande. Her er den ikke gledet, men kommet lodret ned på det sidste stykke, siger han.

132 mennesker styrtede mandag i døden i Kina, da det Boeing-fly, de var med, styrtede ned nær byen Wuzhou i Guangxi-regionen i det sydvestlige.

Ulykken kaldes den værste luftfartsulykke i kinesisk historie i over et årti.

Det er for Paul Hulme Harrison uforståeligt, hvad der kunne have ført til dødsulykken. Han ønsker ikke at gisne om, hvad der er mest eller mindst sandsynligt.

Tværtimod mener han, at man må vente på den havarirapport, der formentlig udkommer om styrtet om et års tid eller to. I den vil man på baggrund af den sorte boks i flyet kunne læse, hvad der formentlig førte til styrtet.

- Så kan vi lære af det og forebygge, at det sker igen.

- I mine øjne er der ingen årsager, der er mere sandsynlige end andre, siger Paul Hulme Harrison.

Flyet var seks år gammelt og af typen Boeing 737-800.

Selv om der de seneste år har været flere historier om styrt med Boeing-fly, er de ikke usikre, understreger ingeniøren.

- Boeing 737-serien og konkurrentens produkt Airbus 320 er arbejdshestene i international og interkontinental flyvning.

- De flyver så meget, at hvis man ser på, hvor mange styrt der er, i forhold til de flyvninger og flyvetimer de udfører, har de en god sikkerhedsstatistik. Så hører de absolut til de sikre fly, siger han.

Flyet var sat på automatpilot og fløj med en hastighed på 842 kilometer i timen i omkring 29.000 fods højde, da det begyndte at dykke hurtigt og stejlt til 7400 fod. Derefter steg det kortvarigt 1200 fod, før det igen mistede højde.

Det viser data fra Flightradar24, der overvåger den globale flytrafik. Kontakten til flyet gik tabt, 96 sekunder efter at det begyndte at tabe højde.

China Eastern Airlines har indtil videre suspenderet flyvning med sin flåde af Boeing 737-800 som følge af ulykken. Ifølge Flightradar24 har selskabet 109 af den model.

/ritzau/