Hizbollah-chef: Aftale med Israel er skamfuld og ydmygende
Libanons regering har begået en "alvorlig fejl", der "legitimerer" Israels besættelse, siger Hizbollahs leder.

Libanons regering har begået en "alvorlig fejl", der "legitimerer" Israels besættelse, siger Hizbollahs leder.

Lederen af den militante gruppe Hizbollah i Libanon, Naim Qassem, afviser lørdag den rammeaftale, der er indgået mellem Israel og Libanon.
Aftalen er en "ydmygelse", "skamfuld" og en opgivelse af suverænitet, mener Qassem.
- Denne aftale er ugyldig, siger han i en udtalelse ifølge nyhedsbureauet AFP.
I stedet bør forståelsesdokumentet mellem USA og Iran også omfatte konflikten i Libanon, mener Hizbollah-chefen.
I meddelelsen siger han, at det er en "rød linje" for Hizbollah, hvis man forsøger at lave en kobling mellem afvæbning af Hizbollah og en israelsk tilbagetrækning fra det sydlige Libanon.
Med indgåelsen af aftalen har Libanons regering begået en "alvorlig fejl", der "legitimerer" Israels besættelse af landet, siger Qassem.
Lørdag meddeler Israel, at det israelske militær har rettet et angreb mod formodede militante personer i området omkring Nabatieh i det sydlige Libanon.
Det er det første angreb, siden USA fredag aften dansk tid kunne meddele, at der var indgået en rammeaftale mellem Israel og Libanon.
En talsmand for Israels militær oplyser, at israelske styrker rettede et angreb mod "mistænkte terrorister, der udgjorde en trussel mod israelske soldater".
Det er ikke umiddelbart muligt at få oplysningen bekræftet fra anden side.
Libanon blev trukket ind i konflikten i Mellemøsten 2. marts, da Hizbollah begyndte at affyre raketter mod Israel.
Det skete som svar på USA's og Israels drab på Irans øverste leder, ayatollah Ali Khamenei.
Hizbollah er nær allieret med - og finansieret af - Iran.
Tilhængere af Hizbollah demonstrerede sent fredag aften flere steder på gaderne i Libanons hovedstad, Beirut.
Det skete i utilfredshed med rammeaftalen mellem Libanon og Israel, rapporterede Libanons statslige nyhedsbureau NNA.
Flere Hizbollah-tilhængere kørte fredag aften på motorcykler gennem centrale områder i Beirut og langs vejen til lufthavnen, lyder det.
Tidligere har gruppens tilhængere vist deres utilfredshed ved at blokere hovedveje i Libanon, herunder vejen til Beiruts lufthavn.
/ritzau/AFP