Der er i disse dage stor opmærksomhed rettet mod de amerikanske havnearbejderne langs øst- og golfkysten.

For går de i strejke den 1. oktober, kan det få omfattende konsekvenser. Som også vil kunne mærkes herhjemme.

Det vurderer flere eksperter over for erhvervsmediet Finans.

Blandt andet forklarer Lars Jensen, der er shippingekspert og stifter af rådgivningsfirmaet Vespucci Maritime, at en »relativt« lang strejke vil kunne give genlyd i alle forsyningskæder verden over. 

Samtidig vurderer Morten Holm Enggaard, der er senioranalytiker i Jyske Bank, at en større strejke vil kunne føre til udfordringer i den globale økonomi.

»For danske virksomheder er forsinkelser og højere fragtpriser formentlig de mest sandsynlige konsekvenser,« siger han til Finans.

Frygten for en strejke blandt havnearbejderne på den amerikanske øst- og golfkyst har også allerede fået flere virksomheder til at fremskynde deres import, skriver The New York Times.

Nogle importører begynde allerede at bestille deres julevarer fire måneder tidligere end normalt for at være sikker på at få dem gennem havnene.

Her ses et billede fra havnen i Houston i den amerikanske delstat Texas den 20. september. 
Her ses et billede fra havnen i Houston i den amerikanske delstat Texas den 20. september.  Brandon Bell/AFP/Ritzau Scanpix

Alt sammen skyldes en arbejdskontrakt mellem operatørerne af havneterminalerne og fagforeningen International Longshoremen's Association (ILA), der repræsenterer over 47.000 medlemmer langs øst- og goftkysten, der udløber på mandag.

Længe har parterne forsøgt at nå til enighed om en ny overenskomst – indtil videre uden at lykkes.

Det skyldes ikke mindst, at havnearbejderne er utilfredse med det lønudspil, som man er blevet tilbudt indtil videre:

»Mine ILA-medlemmer har ikke tænkt sig at acceptere disse fornærmende tilbud, som er en joke i betragtning af det arbejde, mine ILA-arbejdere udfører, og de milliardoverskud, som virksomhederne tjener på ryggen af deres arbejdskraft,« sagde Harold J. Daggett, fagforeningens formand, ifølge The New York Times i en udtalelse mandag.

Selv en kort strejke vurderes til at kunne føre til betydelige forstyrrelser, og transportanalytikere hos JPMorgan har ifølge det amerikanske medie vurderet, at en strejke kan koste økonomien fem milliarder dollar om dagen.

Svarende til lidt mere end 33 milliarder danske kroner.

For hver dag havnene er lukket ned, forventer analytikerne også, at det vil tage omkring seks dage at indhente efterslæbet.

Strejken vil blandt andet kunne lukke store containerhavne i New Jersey, Virginia, Georgia og Texas.