Det kinesiske skib Yi Peng 3, der er mistænkt for sabotage, ligger fortsat for anker i Kattegat.

Kina afviser, at skibet har begået bevidst sabotage, men det er bekræftet, at der er blevet brudt et kabel mellem Sverige og Litauen samt et kabel mellem Tyskland og Finland.  

En af teorierne, som er blevet præsenteret af eksperter, er, at skibet har brugt sit anker til at rive kablerne over. 

Men det kalder forsvarsanalytiker ved Nordic Defence Analysis, Jens Wenzel Kristoffersen, for meget usandsynligt i det ene af to tilfælde.

Han vurderer, at det er sandsynligt ved det sydlige kabelbrud mellem Tyskland og Finland, hvor der er 40 meter dybt, men at det er »dybt usandsynligt« ved det nordlige kabel mellem Sverige og Litauen, der ligger på 170 meters dybde. 

»Hvis et skib har 150 meter ankerkæde ude, er det så stor en belastning for skibet, at man knap kan hive det op igen, også selvom skibet er stort,« siger Jens Wenzel Kristoffersen. 

Vurderingen er den erfarne ekspert i undersøiske kabler, Ture Jönsson, enig i, fordi skibe »meget sjældent har så lang en ankerkæde ude«. 

Han indvender, at skibet har holdt normal hastighed, da det krydser kablet mellem Tyskland og Finland, hvorfor det også gør det mere usandsynligt, at ankeret er blevet brugt til at bryde kablet her.

Den kinesiske bulk carrier Yi Peng 3 har siden tirsdag været fulgt tæt af danske flådefartøjer igennem dansk farvand.
Den kinesiske bulk carrier Yi Peng 3 har siden tirsdag været fulgt tæt af danske flådefartøjer igennem dansk farvand. Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

En smart afledningsmanøvre?

Ture Jönsson vurderer, at det er mere sandsynligt, at vi i virkeligheden har fokus på det forkerte skib. 

»Jeg har svært ved at tro på, at det kinesiske skib er direkte involveret, men det kan sandsynligvis have været brugt som afledningsmanøvre for en miniubåd eller et andet fartøj under vandet,« siger han.   

Ubådsteorien har Jens Wenzel Kristoffersen, der har stor erfaring fra Søværnet, svært ved at tro på. 

»Det kræver virkelig meget koordinering, hvis en ubåd skal klippe kablet på samme tid, som skibet er sejlet over. Især hvis det er tilfældet begge steder,« siger han. 

Jens Wenzel Kristoffersen har dog to teorier, han vurderer som mere sandsynlige. 

»Man kan forestille sig et passende dimensioneret stålkabel med en skæremekanisme på, som kan være monteret på skibet, og som kun har en bredde på en halv til en hel tomme.«

»Ellers har der tidligere været tilfælde af små sprængladninger, der er placeret i forvejen omkring datakabler, og som er timet til at sprænge på et bestemt tidspunkt,« siger forsvarsanalytikeren.    

Geus, der laver geologiske undersøgelser for Danmark og Grønland, oplyser dog over for B.T., at der ikke var blevet målt noget ekstraordinært seismisk aktivitet, hvilket tyder på, at der ikke er blevet foretaget sprængninger.

Det svenske søværn har for nyligt meldt ud, at de har afsluttet undersøgelserne af kablet mellem Tyskland og Finland. Men de har ikke delt resultaterne. 

Torsdag eftermiddag har Ruslands ambassade kommenteret sagen over for B.T. Læs mere i artiklen lige her