
Den russiske skyggeflåde kan gøre livet rigtig 'surt' for Danmark, hvis Danmark for alvor kommer i konflikt med Rusland.
Det fortæller en ekspert efter en række B.T.-artikler om de mange skibe, der ugentligt sejler gennem dansk farvand.
Eksperten er Kenneth Øhlenschlæger Buhl, der er orlogskaptajn og militæranalytiker ved SDU. Han siger til B.T.:
»Hvis tingene bliver mere varme mellem Rusland og Nato, vil skyggeflåden være et instrument, som kan gøre livet surt for Nato-lande,« siger eksperten.
Han giver et konkret eksempel:
»Man kan forestille sig et skyggeflådeskib, der sejler igennem Storebæltsbroen, og så drejer mod Korsør og lægger sig på tværs i flådehavnen. Så kan vores fregatter hverken komme ud eller ind i flådebasen der,« forklarer Kenneth Øhlenschlæger Buhl.
B.T. har sendt Forsvaret en række spørgsmål angående den russiske skyggeflåde.
De kommer på baggrund af en undersøgelse, som B.T. har foretaget i uge 43, som viste, at 24 sanktionerede skibe fra skyggeflåden sejlede gennem dansk farvand.
De skibe tjener milliarder af kroner ind til den russiske økonomi, men de kan også være en del af den hybridkrig, som blandt andet har resulteret i overskårne kabler i Østersøen og droner over danske lufthavne.
I et kort svar fra Forsvarets pressetjeneste lyder det:

»Forsvaret følger og monitorerer rutinemæssigt fartøjer, herunder EU sanktionsdesignerede skibe, der sejler gennem dansk farvand med relevante kapaciteter,« lyder det skriftlige svar.
I den seneste opgørelse fra EU, der står bag at sanktionere skibe i den russiske skyggeflåde, kan man læse, at der nu er 557 navne på listen over skibe, som bruges af Rusland til at omgå sanktioner mod olie- og gashandel.
B.T. har ønsket at spørge Forsvaret om, hvordan man håndterer sagen med den russiske skyggeflåde, og om man har de rette ressourcer.

Her henviser man dog til Søfartsstyrelsen.
Men fredag ved deadline havde vi endnu ikke modtaget et svar.
På trods af de mange skibe fra skyggeflåden, der sejler gennem dansk farvand, så er det ikke noget, der får Kenneth Øhlenschlæger Buhl til at ligge søvnløs om natten, slår han fast.
»Jeg er til daglig ikke så bekymret ved, at de sejler i dansk farvand,« siger han og uddyber:
»Nu har jeg siddet i farvandsovervågningen tidligere i min karriere, og man har herhjemme et ret fornuftigt billede af, hvor de enkelte skibe er,« siger eksperten.
B.T. fortsætte den kommende tid med at sætte fokus på den russiske skyggeflåde.
