Huller i skroget på færgen "Estonia" opstod som et resultat af kontakt med havbunden.

Sådan lyder konklusionen i en fælles rapport fra Sverige, Estland og Finlands havarikommissioner.

Havarikommissionerne fastslår ligeledes, at "Estonia",  sank den 28. september 1994 i Østersøen på grund af en fejl i bovkonstruktionen, og at der dermed ikke er nogen grund til at genåbne sikkerhedsundersøgelse vedrørende ulykken.

"Estonia" forliste på vej fra Tallinn i Estland til Stockholm under en storm i de tidlige morgentimer i september 1994. I løbet af kort tid sank færgen. 852 personer omkom ved det, der betegnes som en af de største katastrofer til søs i fredstid i Europa.

Den fælles rapport er udarbejdet efter der i september 2020 blev offentliggjort optagelser, der såede tvivl om den hidtidige forklaring af årsagen til forliset.

Optagelserne viste tilsyneladende uforklarlige huller i skroget på den sunkne færge.

'Vores konklusion er, at MS Estonia sank på grund af, at bovkonstruktionen kollapsede, og at de nye skader på styrbord side opstod ved kontakt med havbunden. Derfor er der ingen grund til at genåbne en ny fuldskala-sikkerhedsundersøgelse af ulykken, siger Jonas Bäckstrand fra den svenske havarikommission på et pressemøde i Tallinn,' skriver nyhedsbureauet TT.