USA har fredag udført nye angreb mod Iran som modsvar på et angreb på et skib, der torsdag sejlede gennem Hormuzstrædet.

Det oplyser det amerikanske militær ifølge nyhedsbureauet Reuters, ligesom det fremgår af en udtalelse, som den amerikanske centralkommando har delt på X.

Ifølge USA er det Iran, som stod bag torsdagens angreb.

Iran udsendte torsdag også en advarsel om, at skibe ikke skulle bruge andre ruter end dem, som Iran havde godkendt.

Angrebet på skibet kaldes i udtalelsen fra centralkommandoen for et "klart" brud på våbenhvileaftalen mellem de to lande.

Som modsvar har USA's styrker angrebet faciliteter, hvor droner og missiler opbevares i Iran, samt radarstationer, lyder det.

- USA's militær vil forblive til stede og årvågne for at sikre, at alle aspekter af aftalen med Iran overholdes, følges og er i fuld effekt, skriver centralkommandoen.

Tidligere fredag skrev USA's præsident, Donald Trump, også på sit sociale medie Truth Social, at Iran havde begået et "tåbeligt" brud på våbenhvilen ved at skyde droner mod skibe i Hormuzstrædet.

Ifølge det amerikanske militær var det et fragtskib, som sejler under Singapores flag, der blev angrebet.

FN's Internationale Søfartsorganisation (IMO) stoppede torsdag midlertidigt en evakueringsplan for strandede skibe i Den Persiske Golf efter angrebet på skibet.

Ifølge nyhedsbureauet AFP er skibstrafikken i Hormuzstrædet dog fortsat fredag.

Det er dog ikke på samme niveau, som det var tilfældet onsdag.

Omkring en femtedel af verdens eksport af olie og gas passerer normalt i fredstid gennem Hormuzstrædet.

Hormuzstrædet ligger mellem Iran og Oman og forbinder Den Persiske Golf med resten af verdenshavene.

Efter at USA og Israel angreb Iran den 28. februar, blev strædet i praksis lukket for civil skibstrafik på grund af risikoen for angreb, og fordi Revolutionsgarden i Iran ad flere omgange hævdede at have fuld kontrol over strædet.