For en måneds tid siden modtog Earl Charles Spencer et brev fra BBC.

Brevet indeholdt en undskyldning fra tv-stationens generaldirektør, Tim Davie, som beklagede, at journalisten Martin Bashir havde brugt ufine metoder for at få det historiske interview med prinsesse Diana tilbage i 1995.

Samtidig erkendte tv-chefen over for prinsesses bror, at journalisten Martin Bashir brugte falske bankudskrifter, da han overtalte prinsessen til at give interviewet.

Først 25 år efter, at Diana sagde de legendariske ord om, at de var tre i ægteskabet, indrømmer BBC, at der blev brugt falske dokumenter for at lokke prinsessen til at åbne sit hjerte.

Prinsesse Diana fotograferet under det berømte interview med BBC i november 1995.
Prinsesse Diana fotograferet under det berømte interview med BBC i november 1995.
Vis mere

Det skriver avisen The New York Post.

Ifølge avisen viste Bashir de falske kontoudtog til Earl Spencer for at overbevise ham og prinsessen om, at Spencers tidligere sikkerhedschef solgte informationer om familien til journalister, personer i de kongelige cirkler og ansatte hos den britiske efterretningstjeneste MI5.

Kontoudtog, som - viser det sig nu - var blevet fremstillet af en af stationens egen grafikere.

Spencer har tidligere hævdet, at Martin Bashir fortalte hans søster »fantasifulde historier« for at vinde hendes tillid, og at han selv fik forelagt falske bankpapirer, som angiveligt banede vejen for interviewet.

Earl Spencer, prinsesse Dianas bror, siger, at han har ting i sit arkiv, der beviser, at BBC snød både ham og hans søster til det legendariske interview tilbage i 1995. (Arkivfoto)  
Earl Spencer, prinsesse Dianas bror, siger, at han har ting i sit arkiv, der beviser, at BBC snød både ham og hans søster til det legendariske interview tilbage i 1995. (Arkivfoto)   Foto: LEON NEAL
Vis mere

Det var et scoop af dimensioner, da den ellers ukendte journalist Martin Bashir fik interviewet med Lady Di.

Allerede dengang undrede mange sig over, hvordan det lykkedes en forholdsvis ung og uerfaren reporter at overtale prinsessen til at udlevere helt private detaljer om sit samliv med prins Charles.

I interviewet indrømmede hun ikke bare, at Charles havde haft et forhold til Camilla Parker Bowles helt fra begyndelsen af deres ægteskab. Hun afslørede også, at hun selv havde været utro, og hun talte hudløst ærligt om spiseforstyrrelser og sine problemer med at passe ind i den kongelige familie.

Interviewet sendte chokbølger gennem det britiske monarki og fik store konsekvenser for prinsesse Diana.

Diana fotograferet i august 1997, få måneder før sindød.
Diana fotograferet i august 1997, få måneder før sindød. Foto: Damir Sagolj
Vis mere

Blot et år efter opfordrede dronning Elisabeth parret til at blive skilt, og Diana mistede sin status i den kongelige familie og dens beskyttelse.

25 år efter prinsesse Dianas ikoniske interview med BBC, erkender tv-stationen endelig, at journalisten bag brugte ufine metoder for at vinde prinsessens tillid.

På det tidspunkt var prinsessen efter sigende dybt bekymret for, at hun blev aflyttet, og at hendes medarbejdere lækkede oplysninger om hende.

I den sammenhæng blev Bashirs 'bevismateriale' det, der overbeviste prinsessen og fik hende til at tage det drastiske skridt.

Earl Spencer i midten mellem de to små prinser William og Harry og prins Philip og prins Charles, da prinsesse Diana blev begravet efter ulykken i 1997.
Earl Spencer i midten mellem de to små prinser William og Harry og prins Philip og prins Charles, da prinsesse Diana blev begravet efter ulykken i 1997. Foto: JEFF J MITCHELL
Vis mere

»Det var forkert dengang at påstå, at de konstruerede dokumenter var ægte, og det er forkert nu. BBC undskylder nu for dette med glæde,« lyder det i en udtalelse fra en talsperson hos BBC, som understreger, at noget tilsvarende aldrig vil kunne finde sted i dag.

BBC understreger dog, at de har optagelser, der viser, at prinsessen sagde, at hun ikke havde set de omtalte dokumenter, og at de ikke havde spillet nogen rolle i hendes beslutning om at deltage i interviewet.

Kilder fortæller til avisen The Sunday Times, at Spencer angiveligt har papirer i sine arkiver, der beviser, at Bashis sendte faxer til ham og hans søster om prins Charles, hvor det fremgik, at den britiske efterretningstjeneste aflyttede Dianas telefon.

Bashir forelagde de vilde beskyldninger over for Spencer for at komme igennem til hans søster, prinsesse Diana.

Forholdet mellem prins Charles og prinsesse Diana havde i mange år været dårligt forud for det kontroversielle interview, der rystede hele Storbritannien.
Forholdet mellem prins Charles og prinsesse Diana havde i mange år været dårligt forud for det kontroversielle interview, der rystede hele Storbritannien. Foto: JOHNNY EGGITT
Vis mere

BBC oplyser dog, at det ikke er muligt at efterforske sagen yderligere, da Martin Bashir er meget syg af coronavirus.

»Hvis nogle har vigtig ny information, som de vil dele med os, så opfordrer vi dem til at gøre det – vi er ikke blevet tilbudt eller har modtaget noget 'arkiv' for nogen,« lyder det fra tv-stationen.