Umiddelbart ser det rimelig uskyldigt ud.

En dreng iført en grøn hættetrøje. Men H&M i Storbritannien har trukket billedet tilbage. Øjensynligt, fordi det har vakt vrede på blandt andet Twitter.

Flere brugere på det sociale medie er nemlig rasende over, at tøjfabrikanten har iført en sort dreng hættetrøjen med teksten 'the coolest monkey in the jungle', hvilket kan løst oversættes til 'den sejeste abe i junglen'. Og associationer mellem mørke mennesker og aber er ikke specielt populær.

Eksempelvis skriver brugeren CharlesMBlow:

'H&M, er I gået fuldstændigt fra forstanden?'

En anden Twitter-bruger skriver lidt mere klart, hvad problematikken er.

'Mere hyggeracisme fra H&M. Der er intet nyt i dette, når det kommer til firmaer som Abercrombie og Tommy Hilfiger, der har en lang historie for at have produkter med racistiske produkter,' skriver brugeren Makkim77.

H&M beklager ifølge SBS News billedet:

»Billedet er nu blevet fjernet fra alle H&Ms platforme, og vi undskylder over for alle, der er blevet stødt af billedet.«