Andy Burnham stiller op som leder af Labour
Burnham er klar til at overtage posten fra Keir Starmer.

Burnham er klar til at overtage posten fra Keir Starmer.

Andy Burnham har annonceret, at han stiller op som leder af Labour-partiet efter Keir Starmers afgang.
Det skriver han på X.
'Keir har ydet en enorm tjeneste for vores land, og jeg vil gerne takke ham for hans lederskab og dedikation i en så udfordrende periode,' skriver han og uddyber:
'Jeg vil stille op som en del af denne proces'.
Samtidig siger Storbritanniens sundhedsminister, Wes Streeting, at han ikke vil udfordre Burnham i posten som partileder - på trods af at han tidligere har sagt, at han ville stille op som kandidat i ethvert valg.
»Vi kunne bruge sommeren på at overdrive små forskelle, eller vi kan smøge ærmerne op og hjælpe ham med at skabe den forandring, vores parti og vores land har brug for,« udtaler han ifølge Sky News.
Meldingen kommer i kølvandet på, at Keir Starmer onsdag formiddag sagde, at han trækker sig som Storbritanniens premierminister og leder for partiet Labour.
Det meddelte han på et kort pressemøde foran Downing Street 10.
Her sagde han, at han har 'hørt sit partis svar' på spørgsmålet om, hvorvidt han er bedste til at lede Labour frem mod det næste parlamentsvalg. Og her er svaret altså nej.
Starmer vil forblive i posten som premierminister, indtil valget af hans efterfølger er afsluttet.