I Norge er det i disse dage væltet ind med svindelopkald – og fælles for opkaldene er, at de kommer fra Danmark og Sverige.

Det er teleselskaberne Telenor og Telia, som nu går ud og advarer mod opkaldene, skriver VG.

Telenor beretter om 100.000 svindelopkald om dagen den seneste uge – hos Telia er det endnu værre. Her er man gået fra 130.000 daglige svindelopkald til 700.000.

Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia, siger, at det er en ny tendens, at nordmændene i så høj grad bliver forsøgt svindlet af opkald fra Danmark og Sverige.

En af teorierne lyder på, at svindlerne vil forsøge at udnytte en eventuel julestress. Men heldigvis går langt de fleste ikke i fælden – og smider i stedet røret på.

Svindelopkaldene fungerer på den måde, at borgere bliver ringet op af en besked, der er optaget på forhånd, og informeret om, at ens ordre er blevet registreret forkert – og følger man de efterfølgende instrukser, som svindlerne anbefaler, vil de forsøge at franarre bankoplysninger fra borgerne.

Herhjemme advarer flere selskaber, eksempelvis Telenor, mod svindelopkald.

Og i den forlængelse opfordres folk til, at man aldrig deler personlige oplysninger, tjekker nummeret grundigt og stiller sig selv spørgsmålet om, hvorvidt personen i røret er troværdig.