Moderne biler er i dag så avancerede, at mange har vænnet sig til, at man kan stole på køretøjet og de mange sikkerhedssystemer.
Alligevel er der nu fundet alvorlige fejl på adskillige nye biler.
Det skriver bilisternes organisation FDM, der har testet 14 repræsentative bilmodeller.
Her har de tjekket, hvordan bilernes assistentsystemer reagerer, hvis bilens sensorer bliver blændet, ligesom de undersøger, om der kommer en fejlmelding til chaufføren i tilfælde af, at de ikke virker.
'Konklusionen på testen er nedslående. For i langt de fleste tilfælde giver bilen ingen eller meget sen melding om fejl på sikkerhedssystemerne. Her var Mazdaen absolut intet særtilfælde. Og dermed kan du køre med blind tiltro til en bil med sikkerhedssystemer, der er blinde. Det er falsk tryghed,' skriver FDM.
Den omtalte Mazda er en Mazda 3 fra 2019. På bilen havde man sat gaffatape på kameraet i forruden, men alligevel nåede man at køre hele fem kilometer, før meldingen kom:
'Udsyn ringe, sikkerhedssystem deaktiveret.'
Det betød altså, at bilens nødbremse ikke var aktiv i de fem kilometer, og den kunne dermed ikke træde til i en kritisk situation, ligesom hverken skiltegenkendelsen eller vognbaneassistenten var slået til i den periode.
En lang række af sådanne tests på bilernes sikkerhedssystemer kom derfor på prøve, og konklusionen fra FDM bliver kaldt for 'rystende'.
FDM anbefaler dog fortsat, at man kører i en bil med sikkerheds- og assistentsystemerne, da de overordnet set giver en større sikkerhed.
De pointerer dog, at man hverken skal eller kan stole blindt på dem, ligesom de anbefaler, at man som bilist sætter sig ordentligt ind i, hvad ens bil kan, og hvordan systemerne fungerer.
De testede biler involverede modeller fra mærkerne Audi, Ford, Hyundai, Mazda, Mercedes, Nissan, Skoda, Suzuki, Toyota og Volvo. Allesammen modeller fra mellem 2017 og 2019.
Du kan læse mere om testens konklusioner her.

