Om der skal laves flere parkeringspladser, eller om bilerne skal ud af byen, har længe været et af de helt store samtaleemner i København.

Under årets kommunalvalg gik flere partier også frem med en mission om et grønnere København. Spørgsmålet er bare, om det er det, som københavnerne vil have.

I hvert fald foretrækker flere end hver tredje at tage bilen, og den delebilordning, som Københavns Kommune ellers lige har afsat 900 parkeringspladser til, er ikke er så populær, som man ellers kunne ønske sig.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for B.T., hvor vi har spurgt storkøbenhavnerne, hvilket transportmiddel de foretrækker, hvis de skal transportere sig mere end fem kilometer i hovedstadsområdet på en dag.

Hele 37 procent af storkøbenhavnerne foretrækker egen bil. Det er på trods af, at B.T. har afdækket, hvordan parkeringsmulighederne i København er trange, og at beboere må køre rundt i op imod flere timer for at finde en plads.

For Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, er tallene ikke overraskende.

»Mere end 5 kilometer kan jo være fra 6 til 711 kilometer,« siger Klaus Bondam til B.T.

Alligevel vil han dog opfordre nogle af bilisterne til at udforske andre muligheder:

»Dem, som vælger bilen på de mellemlange distancer – mellem fem og 15 km – vil jeg opfordre til at tjekke en elcykel ud. For de, der får øjnene op for den, vil virkelig opdage, at den kan noget. Den kan jo bevæge sig hurtigt og effektivt, mens det ikke føles som en fuldstændig uoverkommelig kraftanstrengelse på en dag, hvor man skal andre ting.«

På andenpladsen kommer cyklen. Her har 24 procent svaret, at de foretrækker denne transport, og det er sød musik i Klaus Bondams øre.

»Det synes jeg i allerhøjeste grad er nogle pæne tal. Hvis der var flere af dem, der vælger bilen, der opdager, hvad en elcykel kan, så er jeg overbevist om, at de vil ryge ned i cykelgruppen,« siger Klaus Bondam og fortsætter:

»Det er lagt mest effektivt at bevæge sig rundt på cykel. Det har der været masser af undersøgelser, der bekræfter. Cyklisten kommer ofte først. Hvis man gerne vil hurtigt og effektivt rundt i Storkøbenhavn, så skal cyklen vælges til.«

Tredje- og fjerdepladsen går til de lokale skinner. Metroringen får tredjepladsen med 13 procent af stemmerne, og S-toget får fjerdepladsen med 12 procent.

»Jeg håber, man før en tur tænker over, hvad der giver bedst mening. Skal man til fest, så er kollektiv trafik nok bedst, skal man slæbe tunge ting, så er bilen oplagt, men hvis man bare skal fem til syv kilometer, og man er klar over, hvordan cykelruten ligger, så vil min opfordring være, at man sætter sig op på cyklen. Selv en novemberdag kan det være rart,« siger Klaus Bondam.

Kun syv procent foretrækker at hoppe ind i den tætpakkede 5C og tage bussen, og tre procent har det bedst med at gå.

Der er dog absolut ingen, der helst vil tage en taxi eller en delebil, som flere kommunale politikere ellers har talt godt om.

Undersøgelsen er baseret på interview med 534 repræsentativt udvalgte personer fra Storkøbenhavn over 18 år fra YouGov Panelet i perioden 5. til 9. november 2021.

Stikprøven er repræsentativ på køn og alder. Den maksimale usikkerhed i undersøgelsen er +/- 4,2 procentpoint.