Clara Tauson er varm. Brandvarm.

Og det får den 18-årige danske tennisspiller nu at mærke uden for banen.

Det mener sponsorrådgiver i dentsu X Simon Bastiansen.

For prisen er steget for at købe sig ind hos Team Tauson. Ja, faktisk er den fordoblet.

Tauson med karrierens første WTA-titel.
Tauson med karrierens første WTA-titel. Foto: ALEXANDRE HERGOTT
Vis mere

»Man vil stadig kunne købe sig forholdsvis billigt ind og lave en performanceaftale, fordi hun er så ung og stadig skal bevise sig over en længere periode. Men prisen er steget. Den bliver i hvert fald fordoblet nu – hvis ikke mere. Når de sidder ved forhandlingsbordet fremover, så skal man lægge minimum en halv million for at komme ind som sponsor,« vurderer Simon Bastiansen over for B.T og tilføjer:

»Den store gevinst for Clara Tauson kommer, når hun skal til at gentegne sponsorater, eller der kommer nye til,« siger han.

Indtil videre har hendes nuværende sponsorer – såsom rigmanden Lars Seier – allerede fået udbytte, mener han.

»De fleste af de sponsorer, hun har nu, har jo været inde med en lille pose penge og groft sagt set det som en lottokupon, hvor det måtte briste eller bære. Men de har fået fuld valuta for deres investering nu,« siger Simon Bastiansen.

Positionen som nummer 96 i verden og sejren i WTA-turneringen i Lyon styrker selvsagt hendes brand.

»Den vare, de har investeret i, er steget markant nu. Nu har hun bevist sig selv ved at vinde en turnering, og hun er gået ind i top-100 og kommer nu direkte ind i grand slam-turneringer. Meget af det slid, hun skal igennem, bliver minimeret nu. Det er en risikoaktie, der rent brandingmæssigt er gået hjem. Og hun bliver jo også en mediedarling ret hurtigt, fordi der er et vakuum efter Caroline Wozniacki,« lyder vurderingen fra Simon Bastiansen, der peger på, det også kun taler for Tauson, at hun kommer fra Danmark.

For det er noget, der tiltrækker virksomheder, lyder det.

»Tennis har været meget domineret af amerikanere og østeuropæere. Så når en skandinav på den måde kommer frem, så er det noget, mange virksomheder godt kan lide og kan spejle sig i.« siger Simon Bastiansen.

Sejren i Lyon i sidste uge var Tausons første nogensinde i WTA-regi.