Mere end 15.000 mennesker har købt en trøje, som de ikke har set.

'Aldrig Alene' er sloganet, der står hen over maven på den blå Brøndby-trøje, som er en del af en støttekampagne til fordel for Brøndby IF i forbindelse med coronavirus-krisen.

»Vi er blevet blæst lidt bagover. Det er imponerende. Men når de her Brøndby-fans går i gang, griber en bold og begynder at kaste den til hinanden, så tager det altså fart. Vi havde ikke i vores vildeste fantasi regnet med, at vi skulle sælge så mange trøjer. Det tempo er ikke normalt,« siger marketingchef i Brøndby IF Thomas Skov Petersen til B.T.

Trøjen blev sat til salg fredag 24. april og kan købes indtil 15. maj.

Men den bliver først leveret til august, da trøjerne ikke findes fysisk endnu.

»Vi fik en del henvendelser og opfordringer fra fans om noget, som fansene kunne købe for at bakke op i denne her corona-tid. Så fandt vi ud af, at vi gerne ville lave en trøje, men normalt tager det jo 9-10 måneder at lave sådan en. Det kunne vi jo ikke,« forklarer Thomas Skov Petersen og uddyber, hvordan idéen blev skabt.

Trøjen er lavet i samarbejde med en fan, der går under navnet Bertore og laver computeranimerede trøjer.

Klubben rakte ud til fanen, hev fat i Hummel, og hurtigt var der skabt et computeranimeret billede af trøjen, så den kunne sættes til salg.

Den succesfulde støttetrøje er skabt på opfordring af Brøndbys fans.
Den succesfulde støttetrøje er skabt på opfordring af Brøndbys fans. Foto: Niels Christian Vilmann
Vis mere

Sloganet 'Aldrig Alene' figurerer i en del af Brøndbys slagsange.

»Hvis det her tempo fortsætter, ender vi med at sælge 19-20.000 trøjer,« forklarer Thomas Skov Petersen.

»Vi er ovenud tilfredse med den opbakning, der har været indtil videre, og de ting, denne her trøje har genereret. Det har gjort en kæmpe forskel økonomisk også.«

Trøjerne koster 399 kroner stykket, og en hurtig hovedregning afslører, at 15.000 salg cirka indbringer seks millioner kroner til Brøndby IF.

»Pengene er ikke øremærket til noget specielt. Det er en hård periode, hvor vi skal finde ud af, hvordan pokker vi kan få det hele til at hænge sammen og komme bedst igennem krisen,« siger Thomas Skov Petersen.

Superligaen har stået stille siden starten af marts, og det har betydet, at klubberne har stået uden indtægter.

Nu lader det til, at kampene kan genoptages sidst i maj uden tilskuere, men pengene falder altså på et tørt sted.

»Man har ingen indtægter fra fodboldkampe og tv-penge, fordi der ikke er nogen kampe. Så fodboldklubber er virkelig på den, vi har ingen indtægter. Hele likviditeten, som er meget vigtig for fodboldklubber, er ikke til stede,« siger Thomas Skov Petersen.