Den klimavenlige mad, som bliver serveret for ældre og andre beboere på plejehjemmene i København, er pludselig blevet genstand for en voldsom debat.

Nu reagerer sundheds- og omsorgsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) overfor B.T.

Han overtog borgmesterposten med ansvar for blandt andet plejehjem efter kommunalvalget sidste år, og melder sig nu klar til et fuldtonet opgør med den udskældte, klimavenlige ældremad.

»Det er jo en umyndiggørelse, der her er tale om. Vi skal frisætte plejehjemmene i langt højere grad, så de også kan følge de ældres ønsker i det her. Der er også noget livskvalitet i det for nogle mennesker, som ikke har særligt lang tid tilbage,« siger Jens-Kristian Lütken til B.T.

Baggrunden for debatten er, at kommunen i mange år har arbejdet hen mod at servere mere klimavenlige måltider på blandt andet plejehjem.

Den ambition kan udmønte sig i, at ældre og andre beboere på plejehjemmene i kommunen får serveret mindre oksekød.

Helt konkret lyder det i Københavns Kommunes vejledning, at hver enkelt beboer som udgangspunkt blot bør få serveret 500 gram tilberedt kød, heraf 80 gram okse-, kalve- og lammekød, om ugen.

»Siden jeg blev borgmester, har jeg været ude og besøge næsten alle byens plejehjem. Det, jeg samstemmende hører, når jeg med de ældre ude på plejehjemmene, er det her med, at de synes, at der er for mange bønner, ærter og bælgfrugter i maden og for lidt kød,« siger Jens-Kristian Lütken og fortsætter:

 »Det kan godt være, at den her strategi kun er en vejledning og ikke et krav, men faktum er, at den i hvert fald nogle steder bliver fulgt, som om den var et krav.«

Venstre-borgmesteren stillede torsdag et forslag om at fritage plejehjem fra den klimavenlige måltidsstrategi sammen med de øvrige borgerlige partier og Socialdemokratiet. 

Forslaget blev sendt i udvalg, hvor det skal behandles i den kommende tid.

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune har overfor B.T. understreget, at der er tale om en vejledning – og ikke et krav, når det kommer til mængden af oksekød, der serveres på kommunens plejehjem.

»Det er ikke en regel, at plejehjemsbeboere i Københavns Kommune kun må få 80 gram oksekød om ugen – det er vejledende pejlemærker i stil med de officielle kostråd,« lyder det i en skriftlig kommentar, der fortsætter:

»Pejlemærkerne er udformet sammen med DTU Fødevareinstituttet, og formålet er dels at reducere Københavns Kommunes klimaaftryk på fødevareindkøb med 25 procent og dels at sikre, at vi lever op til de nationale kostanbefalinger.«

Forvaltningen understreger, at det er op til det enkelte plejehjem, hvordan de vil arbejde med at opnå klimamålene, og at man »i princippet« også kan vælge at beholde oksekødet og reducere plejehjemmets CO₂-udledning på anden vis.

»Der er ingen sanktioner over for det enkelte plejehjem, hvis de ikke reducerer tilstrækkeligt – der er som sagt tale om vejledende pejlemærker. Vi oplever generelt, at plejehjemmene er glade for pejlemærkerne, fordi de kan vise vejen til en varieret, velsmagende og ernæringsrigtig kost,« oplyser Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

Opdatering 6. maj 13:49: Der fremgik tidligere en kommentar fra overborgmester Sisse Marie Welling i denne artikel. Kommentaren blev dog givet i en anden kontekst og som svar til en konkret kritik fra interesseorganisationen Skattebetalerne, så derfor er den blevet fjernet fra artiklen her og i stedet indsat i den relevante artikel, der kan findes nedenfor.