Flere kvinder er blevet voldtaget af taxachauffører. Nu vil taxaernes brancheorganisation have tryghedsskabende tiltag.
En kvinde i begyndelsen af 20'erne var stærkt beruset, da hun en februarnat i 2024 tog en taxa hjem.
Derfor valgte den næsten jævnaldrende chauffør at hjælpe hende op til lejligheden i Valby og ind ad døren. Men i stedet for at vende tilbage til sin vogn, da kvinden var kommet sikkert hjem, klædte han hende af og forgreb sig på hende.
Sådan lød tiltalen i en retssag mod chaufføren, som B.T. i juni kunne omtale. Den endte i en dom for voldtægt og en betinget udvisning af Danmark. Selv nægtede chaufføren sig skyldig.
Sagen er ikke nogen enlig svale: Alene på ét år er mindst fire taxachauffører blevet dømt for voldtægt og en enkelt for voldtægtsforsøg.
Nu reagerer de danske taxafirmaers brancheorganisation, Dansk PersonTransport:
»Det gør os både rasende og faktisk også utroligt triste at høre, om de her fem sager,« siger vicedirektør og ansvarlig for taxisektoren, Trine Wollenberg.
Er det mange sager, synes du?
»Ja, det er fem for mange,« siger Wollenberg, som afviser, at Dansk PersonTransport kender til andre sager.
Vil have regelændringer
Dommen om voldtægt i Valby faldt under to uger efter en lignende voldtægtsdom mod en anden københavnsk taxachauffør, som B.T. også afdækkede.
Her var det en 47-årig mand, som en tidlig majmorgen i 2023 samlede en ung kvinde op og kørte hende til et grønt område på Christianshavn, hvor han voldtog hende, før han kørte hende til Hovedbanegården. Også denne gang nægtede manden sig skyldig.
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), reagerede for nylig på sagerne overfor KøbenhavnLIV:
»Jeg bliver både rystet og virkelig ked af det og vred over de her sager,« sagde hun til mediet.
»Vi har altså en udfordring, for de her sager rykker ved, at kvinder kan føle sig trygge ved at tage en taxa hjem.«
Mens Dansk PersonTransport afviser at kunne genkende en udbredt utryghed over taxature blandt kvinder, anerkender Wollenberg et behov for at gøre mere.
Derfor vil organisationen nu foreslå for transportministeren, at man fremover skal kunne fremvise en ren straffeattest for at blive chauffør.
Derudover efterlyser hun muligheden for at lave et centralt register over chauffører, så taxaselskaber kan se, om der ligger en historik på eventuelle klager, som en chauffør har modtaget hos konkurrenterne.
»En ren straffeattest er den ene del af det. Den anden del af det er generelle kundeklager, hvor man kan se, at der er et mønster for chauffører,« siger hun, »hvis vi har chaufører, der er mange klager på; dem bør vi også kunne agere overfor.«
Adspurgt, om Dansk PersonTransport har undersøgt, om der er flere sager, svarer Wollenberg, at det ikke er en mulighed.
»Problemet er,« siger hun, »at når sådan en sag opstår, og politiet rejser en eventuel sag overfor en taxachauffør, kører det i et form for lukket system, hvor hverken taxaselskaber eller den vognmand, der har ansat ham, har mulighed for at blive orienteret om sagerne. Og derfor, når du spørger os: 'Har I undersøgt det?', så er svaret, at det kan vi faktisk ikke gøre, selvom vi gerne vil.«
Organisationen vil bringe sine forslag op for transportminister Thomas Danielsen (V), når man i efteråret 2024 skal evaluere taxaloven.

