Ruderne er taget ud af drivhuset. Tomatplanterne er fjernet.
Andreas Søndergaards kamp mod Københavns Kommune er slut.
Han har måtte overgive sig og fjerne det drivhus, der står i hans have i det københavnske nordvestkvarter.
Hans sidste livline i sagen - Folketingets Ombudsmand - har nemlig afvist at tage sagen. Det er anledningen til, at kommunen i en mail til Andreas Søndergaard 30. september 2025 slår fast, at påbuddet om, at drivhuset skal rives ned, ‘står ved magt’.
»Vi er ærgerlige over, at sagen er endt, hvor den er. At kommunen specifikt er gået efter vores grund og nu kræver et drivhus revet ned, som ikke generer nogen,« siger Andreas Søndergaard.
Men han har taget konsekvensen, taget vinduerne ud af drivhuset og løsnet stellet fra jorden, så det kan flyttes. Så nu kan drivhuset ikke længere bruges som drivhus.
Det er en mere end 100 år gammel såkaldt vejudlægsservitut fra 1920, som er årsag til, at kommunen kræver Andreas’ drivhus fjernet.

Servitutten tillader ikke småbygninger i en zone, der går fra midten af villavejen og 9,6 meter og ind i villaejernes haver.
Baggrunden for servitutten er, at kommunen i sin tid skulle have mulighed for at lave en bredere vej, men da der i dag er tale om et fuldt udbygget villakvarter, kommer det næppe til at ske.
»Jeg har hele tiden sagt, at vi selvfølgelig vil fjerne drivhuset, hvis kommunen pludselig beslutter sig for at lave en firesporet motorvej,« siger Andreas Søndergaard.
Det var i forbindelse med en ansøgning om en ekstra etage til familiens hus, at kommunens embedsmænd blev opmærksomme på Andreas’ drivhus, der ligger i familiens forhave.
I første omgang krævede kommunen, at drivhuset blev fjernet som en betingelse for overhovedet at give en byggetilladelse til Andreas Søndergaard, der bor i huset med sin kone Pernille og deres to børn.
En ekspert kaldte efterfølgende forvaltningens ageren for magtfordrejning, hvorefter han fik en undskyldning fra teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (El), og en byggetilladelse.
Men forvaltningens krav om, at selve drivhuset skulle væk, stod ved magt.
Se videoen af det forbudte drivhus og et luftfoto, som viser, at hvor stor en del af Andreas' grund som ikke må bebygges:
En efterfølgende klage til Planklagenævnet og Ombudsmanden viste sig at være forgæves, og nu fjerner Andreas Søndergaard altså drivhuset for at undgå at skulle betale dagbøder. Også et mindre skur er blevet fjernet fra hans grund.
Andreas Søndergaard mener, at sagen er principiel. For mange andre husejere i nabolaget har småbyggerier ved vejudlægslinjen, ligesom der er praksis for at give dispensationer til carporte.
Men det er kun, hvis der kommer en konkret anmeldelse, eller hvis kommunen opdager overtrædelser i forbindelse med en byggeansøgning, at kommunen kræver det lovliggjort.
»Hvis det var noget, man håndhævede overfor alle husejere, ville jeg kunne forstå det. Men det her virker vilkårligt,« siger han.

Andreas Søndergaard har forsøgt at få kommunen til at udskyde påbuddet, indtil der politisk er truffet beslutning om, hvordan de enslydende servitutter i det københavnske villakvarter skal håndhæves.
Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget besluttede på et møde i maj 2025, at kommunen skal undersøge, hvordan der fremadrettet kan laves lokalplaner for villaområderne som erstatning for de gamle servitutter.
Men det har ikke betydning for Andreas Søndergaards sag.
»Den politiske beslutning betyder ikke, at forvaltningen skal udsætte fristen for fysisk lovliggørelse i den konkrete sag eller i andre sager om lovliggørelse af bebyggelse i villaområder,« lyder det i et skriftligt svar fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
»Da der ikke er truffet en ny politisk beslutning vedrørende servitutadministration, skal forvaltningen fortsætte med at behandle sagen efter nugældende praksis.«
Se hele Københavns Kommunes svar herunder:
