»Jeg synes, det svarer til at sætte en tømrer til at mure et hus.«

24-årige Sofie Jørgensen studerer til sygeplejerske og er færdig til januar. Indtil da supplerer hun sin SU som vikar i hele Nordjylland.

Alligevel er det ikke uden skepsis, at hun snart er færdig med uddannelsen. Det mærkede hun for alvor, da hun for nylig mødte ind til en vagt på Sygehus Syd i Aalborg sammen med en anden vikar. En vikar, der var pædagog.

»Jeg blev meget overrasket. Der er en grund til, at vi tager uddannelsen, og der er mange ting bag, som du ikke kender til, hvis du ikke har den sundhedsfaglige uddannelse.«

Sofie Jørgensen har to gange haft vagter sammen med pædagoger på Sygehus Syd.
Sofie Jørgensen har to gange haft vagter sammen med pædagoger på Sygehus Syd. Foto: Henning Bagger
Vis mere

Sofie forklarer, at hun to gange har været på vagt med en pædagog på medicinske afdelinger. Begge gange har pædagogen haft en såkaldt fastvagt.

Den primære opgave her er at observere patienter.

Men Sofie har oplevet, at de pædagoger, hun har været på vagt med, har udført sundhedsfaglige opgaver såsom blodtryk, mundpleje, hygiejne af nedre dele og medicingivning. Og det er her, essensen af problemet ligger, mener Sofie.

»Det problematiske ved, at der bliver brugt faggrupper som pædagoger, er, at der sker en opgaveglidning, hvor de gennem hver eneste vagt får stukket arbejde i hænderne, som de ikke er fagligt kompetente til at varetage. Ved næste vagt bliver de så spurgt, om de har prøvet det før, og så svarer de jo ja og får opgaven igen.«

»Selv er jeg 'kun' studerende, men jeg har trods alt et fundament for at forstå ting. Hvis du ikke har den teoretiske baggrund, kan du ikke forstå de vitale værdier og forandringerne. Det er foruroligende, for jeg frygter for patientsikkerheden.«

»Jeg kan da i hvert fald godt forstå, hvis det er utrygt for borgere og pårørende,« mener Sofie Jørgensen.

Carelink, som er et landsdækkende vikarbureau, bekræfter over for B.T., at de inden for den seneste tid har sendt pædagoger til at vikariere for sygeplejersker i Region Nordjylland.

Bureauet kan ikke oplyse nøjagtige tal, men siger, der er tale om 'et par håndfulde'.

Uanset omfanget af pædagogernes opgave er det et problem, at pædagogerne arbejder side om side med sygeplejerne. Det mener man i Dansk Sygeplejeråd, der ser det som et udtryk for stor mangel på hænder.

»Det er stærkt bekymrende. Når man tager andre faggrupper ind, er det folk, som mangler viden. Det giver ekstra opgaver for sygeplejersker, som i forvejen er pressede,« siger Jytte Wester, kredsformand i Dansk Sygeplejeråd i Nordjylland.

Sofie Jørgensen understreger, at hun ikke kommer med sit opråb for at pege fingre. Hun ved, der er mangel på arbejdskraft, men på sigt frygter hun, at situationen undergraver kvaliteten i sundhedsvæsnet.

Region Nordjylland har ikke kunnet stille op til interview, men oplyser i et skriftligt svar, at pædagogerne, der hyres, har erfaring inden for social- og specialpædagogik – og ikke er vuggestuepædagoger eksempelvis.

Som udgangspunkt skal de ikke varetage sygeplejefaglige opgaver. Men undtagelser opstår, lyder det fra Lisbeth Lagoni, sygeplejefaglig direktør ved Aalborg Universitetshospital.

»Begrebet sygeplejefaglige opgaver er meget bredt. Det kan være alt fra at hjælpe en patient med at spise, hjælpe med bad, skifte sengetøj, flytte fra seng til stol, lejre i sengen etc.«

»Nogle vikarer kan også være blevet bedt om at skulle måle blodtryk og temperatur.«

»Hvis de har fået anvisninger på det og forstår at udføre opgaven korrekt, har fået anvisninger på, på hvilken måde og hvornår resultatet af målingen meldes tilbage, og ikke mindst, hvis opgaven er godkendt uddelegeret af den afsnitsansvarlige eller ansvarshavende sygeplejerske, kan det være okay i enkelte og udvalgte tilfælde.«