Grød-stifter og kok Lasse Skjønning Andersen lægger sig fladt ned. Han tager det fulde ansvar og beklager.
Lover, at folk trygt kan aflægge Grøds stand i Torvehallerne et visit uden frygt. At der nu er kommet styr på sagerne.
Det gør han, fordi standen netop er blevet den uheldige indehaver af en smiley, hvis mundvige umuligt kan komme længere ned. Fødevarestyrelsens udsendte var nemlig ikke just imponerede, da de 3. november aflagde afdelingen i Torvehallerne et besøg.
»Følgende er konstateret: Der var synligt, gammelt snavs og madrester langs gulvpaneler. Bag låger under håndvasken var der glasskår og synligt snavs,« lyder det blandt andet i kontrolrapporten.
Heri beskrives det videre, at lignende forhold blev konstateret under et visit i juli. Dengang resulterede det i en indskærpelse og en mindre glad smiley.
Da Fødevarestyrelsens vendte tilbage i august, var der kommet styr på rengøringen, men for et par uger siden var den altså gal igen.
Resultat: En sur smiley og en bøde på 5000.
»Vi beklager selvfølgelig, at det er sket. Vi lægger os fladt ned: Vi har ikke haft tilstrækkeligt nok styr på gulvrengøringen. Det tager jeg totalt ansvar for,« siger Lasse Skjønning Andersen, da B.T. København fanger han over telefonen.

Han erkender blankt, at der skal være styr på rengøringen, og derfor har han heller ingen indvendinger mod bøden.
»Vi har fået rettet op på de ting, der skal rettes op på, så det ikke sker igen. Vi vil fortsætte med at gøre alt for, at folk har en god og tryg oplevelse i vores butikker.«
Siden Lasse Skjønning Andersen med sin første butik på Nørrebro for ti år siden bragede ind på det københavnske madmarked og blev en kæmpe – og ganske profitabel – succes, er der løbende åbnet yderligere ni butikker. Og i ni ud af ti af dem er der styr på rengøringen.
Det skal der naturligvis også være i den tiende, understreger Lasse Skjønning Andersen.
»Der er ikke så meget at sige. Der er ikke en god undskyldning for det. Vi har ikke været skarpe nok, men det er vi nu,« lyder det fra Grød-stifteren, der ikke ønsker at gå i detaljer med de tekniske omstændigheder:
»Det kommer bare til at lyde som en dårlig undskyldning.«
Adspurgt, om der er sat konkrete initiativer i værk for at undgå fremtidige problemer, lyder det:
»Ja, det er der. Men det er noget så banalt og lavpraktisk som øget fokus på gulvrengøring. Det er det vigtigste udover god opfølgning på, at det sker.«
»Vi har nogle sindssygt fede folk, der gør et godt stykke arbejde på stedet. Det her er ikke tilstrækkeligt og i orden, men det tager jeg det fulde ansvar for.«
Grød-stifteren gør slutteligt meget ud af at understrege, at han har fuld tillid til medarbejderne i Torvehallerne. Og at problemerne med beskidt gulv nu er fortid.
Derfor går han og resten af Grød blot og venter på, at Fødevarestyrelsen atter aflægger standen i Torvehallerne et besøg igen:
»Og så satser vi på, at besøget resulterer i en tommelfinger op – og en glad smiley.«


