Ikke alt er, som det plejer, på Hovedbanegården i København. Mandag holder togene stille.
Lokomotivførerne strejker, trafikken øst for Odense er lammet, og strandede pendlere står fortvivlede tilbage.
Mange rejsende kigger hjælpeløst på hinanden med telefonerne i hånden, mens afgangstavlen viser aflysning efter aflysning.
Blandt dem er 17 børn fra 8. klasse på Guldbergskolen på Nørrebro, som skal til Samsø på lejrskole.

»Indtil vi stod på perronen klokken 06.43, troede vi, at togene ville køre. Der står også stadig, at det er forsinket. Og det bliver ved med at være forsinket,« siger deres lærer Esben Schønwandt.
Færgen til Samsø går kun to gange i døgnet, og den første afgang når de formentlig ikke, hvilket ødelægger planerne for turen.
Arbejdsnedlæggelsen er ikke ønsket, men nødvendig på grund af en arbejdskonflikt med DSB, forklarer lokomotivfører Thomas Boldt, der sammen med op mod 50 kollegaer strejker foran banegården.
Mange rejsende har taget deres forholdsregler, da en anonym pressemeddelelse om arbejdsnedlæggelse fra ansatte i DSB allerede florerede i nyhederne søndag aften. Andre forsøger slukørede og tynget af mandagsfølelse at håndtere deres rejseplaner på togstationerne.

»Der stod på Rejseplanen, at der kørte et tog 6.55, men da jeg kommer til stationen, opdager jeg, at det ikke passer. Nu skal jeg finde ud af, hvordan jeg kommer til København. Jeg kan ikke få fri. Jeg tænker at tage bilen, men problemet er, at jeg ikke kan holde derinde. Jeg arbejder på Rådhuspladsen, og det er ikke til at holde der,« siger Tina Sulejmani, som arbejder i kundeservice i et boligselskab og er strandet på Roskilde Station.
»Jeg synes, det er kaos. Jeg skal ringe til min chef. Jeg har spurgt, om jeg kan få fri, men jeg har fået et 'nej'. Så jeg har et kæmpe problem. Jeg har ikke sympati mere, for jeg synes, det er for ofte det her. Det er simpelthen for meget.«
Konsekvensen af arbejdsnedlæggelsen blandt lokomotivførere er mandag morgen, at både fjern- og regionaltog øst for Odense samt S-toge i Storkøbenhavn holder stille.
Skånetrafikken oplyser på sin hjemmeside, at der heller ikke kører Øresundstog over Øresundsbroen mandag morgen - hverken i den ene eller anden retning. Skånetrafikken indsætter togbusser mange steder, men det er ifølge DSB ikke muligt for dem.
»Der er ganske enkelt ikke det antal busser i landet til, at vi kan finde en fornuftig løsning i denne her situation. Man skal tænke på, at der dagligt er omkring 500.000 rejsende med DSB. Derfor vil togbusser på ingen måde være en løsning, vi kan få etableret og op at køre på en rimelig og forsvarlig vis,« siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB, til Ritzau.
Årsagen til den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse er en længere tids konflikt mellem lokomotivførerne og DSB. Senest har DSB ønsket antallet af tillidsfolk reduceret markant - og ønsker i stedet, at de ansatte skal gå til deres nærmeste ledere.
Selvom det påvirker rejseplanerne for passagerer som Sofie Lægaard, der står på Roskilde Station, så støtter hun lokomotivførerne.
»Jeg kan godt forstå, at de strejker. Det er fair nok. Jeg er selv pædagog og har haft strejket. Det er et kraftfuldt middel, de kan bruge, når de kan lukke togene ned. Så forhåbentlig kan de komme igennem med deres sag, så vi ikke skal igennem mange andre gange som i dag.«





