En bunke luftige brød bliver æltet ned i forme til lyden af tidsaktuel pop over højttalerne.
Folk i forklæder langer den ene kage efter den anden over glasmontre til alt fra barslende forældre til lækkersultne teenagere.
På disken bliver butikkens nedtonede farver forstyrret af et stort neonpink skilt.
'7484' står der på det. Det sidste tal flipper over. '7485' står der nu.
»Er det ikke fedt?« griner en mand fra et bord- og bænkesæt i hjørnet.
Det er Henrik Bruse Skougaard, indehaveren af butikken som skiltet står i. Nemlig Surdejsbageren på Budolfi Plads.
Skiltet har et stort Instagram-logo for enden og viser, hvor mange følgere bageren har på sin Instagram-profil.
»Min ekskone var med i butikken og sagde, at jeg ikke skulle købe det, for det var noget værre lort. Så blev vi skilt, og så sagde en til mig 'hvorfor har du så ikke købt skiltet endnu?'. Jeg tænkte 'nårh ja, hvorfor ikke?', og så skyndte jeg mig ud at købe det,« siger han med et drilsk smil på læben.

Surdejsbageren har haft en Instagram-konto i to og et halvt år. På den tid har de, som skiltet afslører, fået 7485 følgere.
»Det er mega vigtigt at få de sociale medier med i dagligdagen, for folk har altid deres telefoner på sig. Og hvis du ikke sørger for at opdatere dine sociale medier, ryger du bagest i rækken på deres Instagram. Så der skal være nye, sjove, fede ting hele tiden. Det er noget af det vigtigste for os, så vi ikke bare poster en masse brød, så vores Instagram bare bliver en stor brun side,« siger butiksejeren.
Der skal mindst et opslag og en story op om dagen. Og det skal være nyt, lækkert og folks tid værdigt.
»Vi kan jo se, at når vi lægger et billede op af noget bestemt, peaker salget af lige præcis den ting den dag i butikken.« siger bageren og fortsætter:
»Det er ligesom, når Coca-Cola laver skjulte reklamer i film. Så tænker folk, at de vil have en cola. Så hvis vi sørger for at få lagt nogle lækre, farverige billeder ind, så kommer folk herned. Så det er sindssygt vigtigt at holde siden opdateret. Og hvis vi slår noget op med Nutella, bliver det altid et populært opslag,« griner han.
Surdejsbageren lægger alt fra meldinger om friskbagte forsyninger til fun facts om brød op på deres Instagram, men de prøver også at nytænke indholdet.
»Vi er i år blevet nomineret til byens bedste kaffe af Aalborg Awards, og så tænkte vi at prøve at være lidt frække og lave en video, hvor min kollega besøger vores konkurrenter og ikke finder noget, hun vil have, indtil hun besøger vores butik,« siger Henrik Bruse Skougaard.
I kommentarfeltet får videoen da også blandede reaktioner, men ikke desto mindre kan Surdejsbageren da krydse 'frækhed' af på to-do-listen.
Noget, Surdejsbageren har fået succes med, er samarbejder.
For nylig gik bageriet blandt andet sammen med keramikeren Handmade by Tone. Her kunne man vinde 6 af bagerens surdejscroissanter og to kopper med croissanthanke, som keramikeren havde lavet til anledningen. Det gav en masse likes, kommentarer og opmærksomhed.
Senere lavede de igen et samarbejde med tøjbutikken Kræs, hvor man blandt andet kunne vinde gavekort til begge butikker.
»Vi fik 300 følgere på under en uge,« konkluderer Henrik Bruse Skougaard tilfreds.
Surdejsbageren har målt, at 28 procent af en måneds kunder er tilbagevendende.
»Og det er primært Instagram, og specielt Instagram under corona, der har gjort det. Der fik vi virkelig gjort opmærksom på os selv.«
Stiger likes'ne, kommentarerne og delingerne på Instagram, stiger antallet af besøgende.
»Der går nok ikke så lang tid, før vi har 8000 følgere, og det kunne da være fedt at ramme 10.000,« drømmer Henrik Bruse Skougaard.
Butikken overvejer også at gå på det TikTok som det næste, fordi Henrik Bruse Skougaard tror, at det en dag bliver større end Instagram.

