Fremover bliver bilisterne mødt af et helt nyt skilt på alle landets 2.048 tankstationer.

Allerede i den spæde startfase får skiltene kritik.

Tankstationerne skal som følge af et nyt EU-direktiv skilte med, hvad det koster at køre 100 kilometer i en almindelig bil, som kører på henholdsvis benzin, diesel, el, naturgas og brint – også selvom tankstationen ikke sælger en eller flere af brændstoftyperne.

Formålet er at gøre det lettere for bilejerne at se fordelen ved at vælge den grønne løsning og skifte til eksempelvis elbiler. Problemet er bare, at resultatet bliver det stik modsatte, skriver Finans.

»I Danmark vil skiltningen være så misvisende, at det kan få forbrugeren til at købe en dieselbil frem for for eksempel en elbil, næste gang bilen skal skiftes ud,« siger Allan Skytte Christensen, som er analysechef i olie- og gasselskabers brancheorganisation Drivkraft Danmark til mediet.

Årsagen er, at EU-reglerne – som udregningerne af, hvad det koster at tilbagelægge de 100 kilometer med de forskellige typer brændstof, er baseret på – eksempelvis ikke tager højde for, at ejere af dieselbiler her i Danmark betaler en årlig udligningsafgift, som løber op i flere tusinde kroner

Dermed vil det fremstå billigere at køre på diesel, end det i virkeligheden er, lyder det fra Allan Skytte Christensen.

Han frygter, at skiltene i stedet bremser den grønne omstilling og appellerer til, at ordningen gentænkes.

EU-myndighederne skulle være klar over, at prisskiltene på de danske tankstationer kan være misvisende og arbejder ifølge Finans på at supplere dem med hjemmesider, hvor alle de oplysninger, som er med til at afgøre prisen per 100 kilometer for en given brændstoftype, er medregnet.